ورود به فارکس با روش ساده و آسان

 

بدون شک شما نیز از جمله کسانی هستید که قصد ورود به فارکس و کسب سودهایی چشمگیر را پیدا کرده‌اند. بسیاری از افراد با واژه‌ی نام‌آشنای فارکس (Forex) یا Foreign Exchange، بازار تبادل ارزهای خارجی مواجه می‌شوند. بازار اقتصادی فارکس که یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های کسب سوده کلان مالی چه برای افراد مستقل و چه شرکت‌ها بزرگ به شمار محسوب می شود، بازاری متشکل از انواع ارزها خارجی است که به طور لحظه‌ای تغییر کرده و افراد بسیاری را نیز به دنبال خود می‌کشانند.

با این حال ورود به فارکس می‌تواند برای بسیاری از افراد کمی پیچیده و مبهم به نظر برسد. از آنجایی که میزان بی‌شماری از افرادی که وارد بازار می‌شوند، بدون هیچ مطالعه و زمینه‌ی قبلی خاصی دست به تبادلات ارزی زنند، بد نیست که پیش از وارد شدن به بازار و برای جلوگیری از هرگونه مشکلات اولیه که ممکن است در آینده جهت شما دردسر ساز شوند، کمی مطالعه راجع به نحوه‌ی ورود به فارکس و آشنایی کلی با آن داشته باشید.

از همین بابت، ما در کارگزاری فارکسر تصمیم داریم تا شما را با برخی از ساده اما اساسی‌ترین الزامات و اطلاعات مرتبط با نحوه‌ی ورود به فارکس و تجارت در آن آشنا کنیم تا بتوانید به آماده‌ترین شکل ممکن وارد بازار شده و به راحتی از آن سود کسب کنید.

تمرین رایگان فارکس 

ورود به فارکس چیست؟

همان‌طور که در ابتدا به طور خلاصه توضیح داده شد، فارکس بازار مالی بسیار پرحجم و گسترده‌ای است که معاملات آن را ارزهای خارجی رسمی تشکیل دهند. اگر بخواهیم موضوع را ساده‌تر بیان کنیم، فارکس در واقع همان چیزی است که ارزش ارزهای بین‌المللی و خارجی را نسبت به یکدیگر مشخص کند.

مثال اگر بخواهیم ارزش دلار آمریکا را نسبت به ریال ایران و یا ین ژاپن محاسبه کنیم، ساده‌ترین کار ورود به فارکس و به دست آوردن قیمت خالص ارزها نسبت به یکدیگر است. چیزی که نسبت‌ها را تعیین کند، عواملی از جمله قراردادها کلان مالی، میزان واردات و صادرات، وضعیت داخلی و بین‌المللی یک کشور و دیگر موارد هستند که در نهایت به رشد یا سقوط ارزش یک ارز منجر می‌شوند.

صرافی‌های فراوانی در حیطه فعال هستند و مشخصاً می‌توانید از پشت صفحه‌ی رایانه یا تلفن همراه خود و بدون نیاز به هیچ‌گونه مراجعه‌ی حضوری خاصی موفق به ورود به فارکس شده و در آن به معامله بپردازید. با این حال باید توجه داشته باشید که بازار فارکس همواره از میزان فوق‌العاده زیادی متغیر تشکیل شده و در نتیجه نمی‌توان تنها با چک کردن قیمت‌های بازار و جهت های خطی وضعیت آینده‌ی بازار را پیش‌بینی کرد.

موضوع شاید باعث ایجاد پیچیدگی‌ها و گاه بی‌اطلاعی‌های گسترده از وضعیت آینده‌ی بازار شود، اما حجم بسیار گسترده‌ی متغیرها و معاملاتی که به رقم تریلیون دلاری رسند باعث شوند تا کنترل قیمت‌های بازار در دست اشخاص محدودی نباشد و در نتیجه در هنگام ورود به فارکس نگرانی خاصی از بابت دست‌کاری بازار توسط به اصطلاح نهنگ‌ها نداشته باشید.

از همین جهت کارگزاری فارکسر فرصت فوق‌العاده را برای شما فراهم آورده تا به ساده‌ترین متدها ممکن فرصت ثبت‌نام در بازار فارکس و افتتاح حساب معاملاتی مخصوص به خود را داشته باشید.

تاریخچه‌ی فارکس

طبق گفته‌ی دانش‌نامه‌ی آزاد ویکی‌پدیا:

«پیش از پیدایش پول، عمل مبادله به صورت مبادله مستقیم کالا با کالا و خدمات صورت پذیرفت. در ایران غلات، در تبت بسته چای، در ویرجینیا بسته تنباکو، در حبشه بسته فلفل و نمک، در روسیه پوست سمور و در حوالی مدیترانه گوسفند به‌عنوان معیارهای سنجش و واحدهای ارزش به حساب آمدند؛ اما به دلیل مشکلاتی نظیر پرحجم بودن یا فاسد شدن به تدریج سکه‌های فلزی به‌عنوان معیار ارزش مورد استفاده قرار گرفت. کم‌کم نقل و انتقال سکه‌های فلزی نیز مشکل به نظر رسید و زمینه برای ایجاد پول کاغذی یا اسکناس فراهم گردید. اولین بانک مدرنی که به‌طور رسمی به انتشار اسکناس اقدام نمود بانک انگلستان بود.»

در سال 1944، توافقنامه برتون وودز امضا شد که به ارزها اجازه داد در هنگام ورود به فارکس در محدوده 1±% از نرخ برابری ارز در نوسان باشند. در ژاپن، قانون بانک مبادلات ارزی در سال 1954 معرفی شد. در نتیجه، بانک توکیو در سپتامبر 1954 به مرکز مبادلات خارجی تبدیل شد. بین سال‌های 1954 تا 1959، قانون ژاپن تغییر کرد تا معاملات ارزی با بسیاری از ارزهای غربی مجاز باشد.

رئیس‌جمهور ایالات متحده، ریچارد نیکسون با پایان دادن به توافق برتون وودز و نرخ‌های ثابت مبادله، در نهایت منجر به ایجاد یک سیستم ارزی شناور آزاد برای ورود به فارکس شد. پس از پایان توافق در سال 1971، توافقنامه اسمیتسونین اجازه داد تا نرخ‌ها تا 2±% در ورود به فارکس نوسان کنند. در سال‌های 1961-1962، حجم عملیات خارجی توسط فدرال ایالات متحده نسبتاً کم بود. کسانی که در کنترل نرخ ارز و ورود به فارکس شرکت داشتند، دریافتند که مرزهای توافقنامه واقع‌بینانه نیست و بنابر آن را در مارس 1973 متوقف کردند. از سال 1970 تا 1973، حجم معاملات در بازار سه برابر شد. در زمانی (طبق گفته گاندولفو در طول فوریه تا مارس 1973) برخی از بازارها «تقسیم» شدند و متعاقباً یک بازار ارز دو لایه با نرخ ارز دوگانه معرفی شد. بازار نیز در مارس 1974 لغو شد.

رویترز مانیتورهای کامپیوتری را در ژوئن 1973 برای ورود به فارکس معرفی کرد و جایگزین تلفن‌ها و تلکس‌هایی شدند که قبلاً برای معاملات مظنه استفاده شد.

به دلیل ناکارآمدی نهایی توافق برتون وودز و بازار شناور مشترک اروپا در ورود به فارکس، بازارهای ارز مجبور به تعطیلی در طی سال‌های 1972 و مارس 1973 شدند. بزرگ‌ترین خرید دلار آمریکا در تاریخ 1976 زمانی بود که دولت آلمان غربی به خریدی تقریباً 3 میلیارد دلاری دست یافت. رخداد حاکی از عدم امکان تعادل نرخ ارز توسط اقدامات کنترلی در آن زمان بود و سیستم پولی و بازارهای ارز در آلمان غربی و سایر کشورهای اروپایی به مدت دو هفته (در ماه فوریه و یا مارس 1973) بسته شد. ایالت گیرش، پاکه و اشمیدینگ پس از خرید «7.5 میلیون دمارکی» بازارهای خود را تعطیل کردند.

در کشورهای توسعه‌یافته، کنترل دولت بر تجارت ارز در سال 1973 زمانی که شرایط بازار شناور و نسبتاً آزاد دوران مدرن آغاز شد، پایان یافت. منابع دیگر ادعا می‌کنند که اولین باری که یک جفت ارز توسط مشتریان خرده‌فروشی ایالات متحده معامله شد، در سال 1982 بود و جفت‌های ارز اضافی تا سال آینده در دسترس قرار گرفت.

در 1 ژانویه 1981، به عنوان بخشی از تغییراتی که در طول سال 1978 آغاز شد، بانک خلق چین به برخی از «شرکت‌های داخلی» اجازه ورود به فارکس را داد. زمانی که در سال 1981، دولت کره جنوبی به کنترل فارکس پایان داد و اجازه داد تجارت آزاد برای اولین بار رخ دهد. در سال 1988، دولت کشور سهمیه صندوق بین‌المللی پول برای تجارت بین‌المللی را پذیرفت.

مداخله بانک‌های اروپایی (به‌ویژه بوندزبنکس) در 27 فوریه 1985 بر بازار فارکس تأثیر گذاشت. بیشترین نسبت تمام معاملات در سراسر جهان در طول سال 1987 در داخل بریتانیا بود (کمی بیش از یک چهارم). ایالات متحده دومین مشارکت در تجارت را داشت.

ایران نیز طی سال 1370 قراردادهای بین‌المللی با برخی کشورها را از مبادله نفتی به ارز تبدیل کرد.

چرا ورود به فارکس؟

بدون شک وجود بازارهای مالی و اقتصادی مختلفی از جمله بازار بورس، بازار رمز ارزها، بازار طلا و فلزات گران‌بها و... تواند برای هرکسی سؤال بسیار مهم را پیش آورد که چرا باید از میان تمامی بازارها گزینه‌ی ورود به فارکس را انتخاب کرد؟

پاسخ سؤال در میزان اعتبار گستردگی فوق‌العاده‌ی بازار بسیار بزرگ و مهم مالی قرار دارد. قطعاً ورود به فارکس برای هرکسی بهترین گزینه‌ی ممکن نخواهد بود؛ بسیاری ترجیح دهند در بازارهایی سرمایه‌گذاری کنند که همواره دارای نوسان‌های شدید و ریسک‌های بالا است، بسیاری ترجیح دهند در عوض خرید و فروش کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت، به سرمایه‌گذاری‌های فوق‌العاده بلندمدت بپردازند و در نتیجه زحمت زیادی از بابت در دست داشتن نبض بازار نکشند.

اما بازار فارکس بازاری نسبتاً معتدل و کاملاً قابل اعتماد است که افراد با هر سطحی در تبادل ارز، بورس، رمز ارز و... توانند وارد آن شده و به مبادلاتی ایمن و مطمئن بپردازند.

از آنجایی که بازار تکانه‌های بسیار کمتری نسبت به دیگر بازارهای مالی بزرگ جهان دارد، ریسک از دست دادن سرمایه -به شرط مدیریت صحیح سبد ارزی- در آن به شدت پایین‌تر از دیگر بازارها و در نتیجه ورود به فارکس در مقابل سایر گزینه‌ها برای هرکسی امن‌تر است.

ورود به فارکس

از سوی دیگر، بازار ارزهای خارجی توسط دولت‌ها پشتیبانی می‌شود و هریک از ارزهای موجود در بازار پشتوانه‌ای اقتصادی به قدرتمندی اقتصاد تمام یک کشور دارند. بدان معنی است که بر خلاف برخی بازارها که قیمت یک ورودی در آن‌ها تواند در کمتر از یک چشم برهم زدن سقوط کند، وضعیت مالی یک شخص پس از ورود به فارکس بسیار پایدارتر است و مطمئناً اعتماد کردن به یک کشور بسیار آسان‌تر از اعتماد به یک شرکت کوچک و یا یک ارز ناشناس خواهد بود.

مهم‌تر از آن که اخبار مهم بازار معمولاً همان اخباری هستند که از منابع مختلف می‌شنوید. اخبار مرتبط با رشد و سقوط اقتصادی کشورها، تعاملات دیپلماتیک و نظامی میان آن‌ها و اختراعات و کشفیات و جایگاه‌های علمی و... که همگی در نهایت بر روی ارزش ارزی و اقتصادی یک کشور تأثیر گذارند.

 

مطمئناً با ورود به فارکس باید بیش از پیش پیگیر اخبار و اتفاقات پیرامون اقتصاد و سایر عوامل دخیل بر اقتصاد کشورها باشید، اما پیدا کردن اخبار، به خصوص به زبان فارسی و آن هم در لحظه، بسیار ساده‌تر از پیدا کردن اخبار مختص به یک بازار مالی خاص و با نوع ورودی مخصوص به خود است.

از همین جهت کارگزاری فارکسر با دقت تمام ورود به فارکس را به عنوان گزینه‌ی نهایی خود انتخاب کرده و به شما نیز پیشنهاد می‌شود تا با در نظر داشتن یک جهت دائمی کسب سود و در نهایت، رسیدن به یک رقم نهایی بسیار بزرگ، ورود به فارکس را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خود در نظر بگیرید.

حجم معاملات بازار مالی فارکس

بازار ارز، نقد شونده ترین بازار مالی در جهان است. معامله‌گران شامل دولت‌ها و بانک‌های مرکزی، بانک‌های تجاری، سایر سرمایه‌گذاران نهادی و مؤسسات مالی، سفته بازان ارز، سایر شرکت‌های تجاری و افراد می‌شوند که با ورود به فارکس میزان جریان معاملاتی آن را به شدت افزایش داده‌اند.

بر اساس نظرسنجی سه ساله بانک مرکزی 2019 که توسط بانک تسویه بین‌المللی هماهنگ شده است، متوسط گردش مالی روزانه در آوریل 2019، 6.6 تریلیون دلار (در مقایسه با 1.9 تریلیون دلار در سال 2004) بود. از 6.6 تریلیون دلار، 2 تریلیون دلار مربوط به معاملات نقدی و 4.6 تریلیون دلار در معاملات فوری، سوآپ و سایر مشتقات ورود به فارکس معامله شد.

ارز پس از ورود به فارکس در یک بازار خارج از بورس معامله می‌شود که در آن دلالان و فروشندگان مستقیماً با یکدیگر مذاکره می‌کنند، بنابراین هیچ صرافی مرکزی یا اتاق پایاپایی وجود ندارد. بزرگ‌ترین مرکز تجارت جغرافیایی انگلستان و در درجه اول لندن است. در آوریل 2019، تجارت در بریتانیا 43.1 درصد از کل معاملات پس از ورود به فارکس را به خود اختصاص داده است که آن را با اختلاف به مهم‌ترین مرکز تجارت ارز در جهان تبدیل می‌کند.

به دلیل تسلط لندن در بازار، قیمت مظنه یک ارز خاص در پی ورود به فارکس معمولاً بر اساس قیمت بازار لندن است. به عنوان مثال، وقتی صندوق بین‌المللی پول هر ارزش حق برداشت ویژه خود پس از ورود به فارکس را محاسبه کند، از قیمت‌های بازار لندن در ظهر استفاده کند. تجارت در ایالات متحده 16.5 درصد، سنگاپور و هنگ‌کنگ 7.6 درصد و ژاپن 4.5 درصد است.

گردش معاملات فیوچرز و آپشن ارز های خارجی پس از ورود به فارکس در سال‌های 2004-2013 به سرعت در حال رشد بوده و در آوریل 2013 به 145 میلیارد دلار رسید (دو برابر گردش مالی ثبت شده در آوریل 2007). از آوریل 2019، مشتقات ارزی قابل معامله در بورس 2 درصد از گردش ارز خارجی فرابورس را تشکیل دهند.

قراردادهای فیوچرز ارز در سال 1972 در بورس کالای شیکاگو و پس از ورود به فارکس معرفی شدند و بیش از سایر قراردادهای آتی معامله می‌شوند.

اکثر کشورهای توسعه‌یافته اجازه تجارت محصولات مشتقه (مانند معاملات آتی و اختیار معامله در معاملات آتی) را در مبادلات خود -پس از ورود به فارکس- می‌دهند. همه کشورهای توسعه‌یافته در حال حاضر دارای حساب‌های سرمایه کاملاً قابل تبدیل هستند. برخی از دولت‌های بازارهای نوظهور به دلیل داشتن کنترل سرمایه، محصولات مشتقه ارزی را در مبادلات خود راه نمی‌دهند. استفاده از مشتقات در بسیاری از اقتصادهای نوظهور با هدف ورود به فارکس در حال رشد است. کشورهایی مانند کره جنوبی، آفریقای جنوبی و هند علیرغم داشتن برخی کنترل‌های سرمایه، مبادلات آتی ارزی را برای ورود به فارکس ایجاد کرده‌اند.

 

تجارت ارز پس از ورود به فارکس بین آوریل 2007 و آوریل ۲۰۱۰، در حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و از سال 2004 بیش از دو برابر شده است. افزایش گردش مالی ناشی از عوامل متعددی است: اهمیت فزاینده ارز خارجی به عنوان یک طبقه دارایی پس از ورود به فارکس، افزایش فعالیت تجاری معامله‌گران با فرکانس بالا در هنگام ورود به فارکس و ظهور سرمایه‌گذاران خرد به عنوان یک بخش مهم بازار. رشد فرایندهای الکترونیکی و مکان‌های معامله، هزینه‌های مبادله را کاهش و نقدینگی بازار را افزایش داده و مشارکت بیشتری را از سوی بسیاری از انواع مشتریان جلب کرده است. به ویژه تجارت الکترونیک از طریق کارگزاری‌های آنلاین که تجارت خرده‌فروشان را در ورود به فارکس آسان‌تر کرده است. تا سال 2010، تجارت خرده‌ فروشی تا 10 درصد از گردش مالی لحظه‌ای 150 میلیارد دلار در روز را تشکیل می‌داد.

شرکت‌کنندگان بازار ارز

برخلاف بازار سهام، بازار ارز پس از ورود به فارکس به سطوح دسترسی مختلفی تقسیم می‌شود. در رأس بازار، بازار ارز بین‌بانکی قرار دارد که از بزرگ‌ترین بانک‌های تجاری و دلالان اوراق بهادار تشکیل شده است. در بازار بین‌بانکی و با ورود به فارکس، تفاوت بین قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی با پایین آمدن سطوح دسترسی افزایش یابد (مثلاً از 0 به 1 پیپ تا 1 تا 2 پیپ برای ارزهایی مانند یورو). موضوع به دلیل تغییرات حجم مبادلات در ورود به فارکس است. اگر معامله‌گر بتواند تعداد زیادی از معاملات را برای مقادیر فراوانی تضمین کند، تواند تفاوت کمتری بین قیمت پیشنهادی و درخواستی مطالبه کند که به آن اسپرد بهتر گفته شود.

سطوح دسترسی که بازار ارز خارجی را تشکیل دهند، با اندازه «خط» (مقدار پولی که با آن معامله می‌کنند) تعیین می‌شوند. بازار بین‌بانکی رده بالای 51 درصد از کل معاملات پس از ورود به فارکس را تشکیل می‌دهد. به دنبال آن، بانک‌های کوچک‌تر و به دنبال آن شرکت‌های بزرگ چندملیتی (که نیاز به پوشش ریسک ورود به فارکس و پرداخت حقوق کارکنان در کشورهای مختلف دارند)، صندوق‌های تأمینی بزرگ و حتی برخی از بازارسازان خرده‌فروشی. صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سایر سرمایه‌گذاران نهادی از اوایل دهه 2000 نقش مهمی را در ورود به فارکس بازی کرده‌اند. بانک‌های مرکزی نیز در بازار ارز مشارکت کنند تا ارزها را با نیازهای اقتصادی خود هماهنگ کنند.

شرکت‌های تجاری

بخش مهمی از بازار ارز ناشی از فعالیت‌های مالی شرکت‌هایی است که به دنبال ارز برای پرداخت کالا یا خدمات هستند. شرکت‌های تجاری معمولاً مقادیر نسبتاً کمی را در مقایسه با معاملات بانک‌ها یا سفته‌بازان در ورود به فارکس معامله کنند و معاملات آن‌ها اغلب تأثیر کوتاه‌مدتی بر نرخ‌های بازار دارد. با این وجود، جریان‌های تجاری عامل مهمی در جهت‌گیری بلندمدت نرخ یک ارز پس از ورود به فارکس هستند. برخی از شرکت‌های چندملیتی (MNC) زمانی که در موقعیت‌های بسیار حساس تحت پوشش یکدیگر قرار می‌گیرند، می‌توانند تأثیری غیرقابل پیش‌بینی پس از ورود به فارکس داشته باشند.

بانک‌های مرکزی

بانک‌های مرکزی ملی نقش مهمی در بازار ارز ورود به فارکس دارند. آن‌ها سعی می‌کنند عرضه پول، تورم و یا نرخ‌های بهره را کنترل کنند و اغلب نرخ‌های هدف رسمی یا غیررسمی برای ارزهای خود در هنگام ورود به فارکس دارند. آن‌ها توانند از ذخایر ارزی اغلب قابل توجه خود برای ایجاد ثبات در بازار استفاده کنند. با این وجود، اثربخشی «سفته‌بازی تثبیت‌کننده» بانک‌های مرکزی در ورود به فارکس بسیار مشکوک است، زیرا اگر بانک‌های مرکزی مانند سایر معامله‌گران دچار زیان زیادی شوند، ورشکسته نمی‌شوند. همچنین هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد بانک‌ها واقعاً از ورود به فارکس سود برند.

تثبیت‌کنندگان ارز

تثبیت ارز، نرخ ارز تعیین‌شده توسط بانک ملی هر کشوری است. معنی موضوع به طور کلی است که بانک‌های مرکزی از زمان ورود به فارکس و تثبیت نرخ ارز برای ارزیابی وضعیت ارز خود استفاده کنند. تثبیت نرخ ارز نشان‌دهنده ارزش واقعی تعادل در بازار است. بانک‌ها، دلال‌ها و معامله‌گران از نرخ‌های ثابت به عنوان شاخص جهت بازار ورود به فارکس استفاده می‌کنند.

تنها انتظار یا شایعه مداخله ارزی یک بانک مرکزی ممکن است برای تثبیت یک ارز ورود به فارکس کافی باشد. با این حال، مداخله تهاجمی ممکن است چندین بار در سال در کشورهایی با رژیم ارز شناور کثیف مورد استفاده قرار گیرد. بانک‌های مرکزی همیشه به اهداف خود نمی‌رسند. منابع ترکیبی بازار می‌تواند به راحتی بر هر بانک مرکزی بزرگی غلبه کند.

شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری

شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری (که معمولاً حساب‌های بزرگی را به نمایندگی از مشتریان مدیریت می‌کنند، مانند صندوق‌های بازنشستگی و موقوفات) از ورود به فارکس برای تسهیل معاملات در اوراق بهادار خارجی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک مدیر سرمایه‌گذاری که دارای سبد سهام بین‌المللی است، برای پرداخت هزینه خرید اوراق بهادار خارجی، ورود به فارکس، باید چندین جفت ارز خارجی را خریداری کرده و بفروشد.

برخی از شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری نیز دارای عملیات تخصصی‌تری برای ورود به فارکس هستند که با هدف ایجاد سود و همچنین محدود کردن ریسک، وضعیت ارزی مشتریان را مدیریت می‌کنند. در حالی که تعداد نوع شرکت‌های تخصصی بسیار کم است، بسیاری از آن‌ها دارای ارزش زیادی از دارایی‌های تحت مدیریت هستند و بنابراین می‌توانند معاملات بزرگی ایجاد کنند.

خرده‌فروشان ارز

معامله‌گران خرده‌فروش انفرادی، بخش رو به رشد این بازار را تشکیل می‌دهند. این افراد در حال حاضر به صورت غیرمستقیم از طریق دلال‌ها یا بانک‌ها در حال ورود به فارکس هستند. تعدادی از کارگزاران ارز از بریتانیا تحت مقررات سازمان خدمات مالی فعالیت می‌کنند که در آن تجارت ارز با استفاده از حاشیه بخشی از صنعت تجارت مشتقات خارج از بورس است که شامل قراردادهایی برای مابه التفاوت و شرط بندی اسپرد مالی در ورود به فارکس است.

دو نوع اصلی از کارگزاران خرده‌فروشی فارکس وجود دارد که فرصت معاملات ارزی سفته بازانه را ارائه می‌دهند: کارگزاران و دلالان یا سازندگان بازار. کارگزاران با ورود به فارکس و جستجوی بهترین قیمت در بازار برای سفارش خرده‌ و معامله از طرف مشتری خرده‌ ورود به فارکس، به‌عنوان نماینده مشتری در بازار گسترده‌تر فارکس خدمت می‌کنند. آن‌ها علاوه بر قیمتی که در بازار به دست می‌آید، بخشی از پول را نیز به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. در مقابل، دلال‌ها یا بازارسازان معمولاً در معامله در مقابل مشتری خرده‌ نقش اصلی را ایفا کنند و قیمتی را که مایل به معامله با آن هستند، پیشنهاد دهند.

شرکت‌های ارزی غیر بانکی

شرکت‌های ارزی غیر بانکی مبادلات ارزی و پرداخت های بین‌المللی را به افراد و شرکت‌های خصوصی دارای قصد ورود به فارکس ارائه دهند. به عنوان «کارگزاران مبادلات خارجی» نیز شناخته شوند، اما از جهت متمایز هستند که معاملات را به صورت سفته، ورود به فارکس ارائه نمی‌دهند، بلکه مبادله ارزی را با پرداخت ارائه می‌کنند (معمولاً یک ارز فیزیکی به حساب بانکی تحویل داده می‌شود).

تخمین زده می‌شود که در بریتانیا، 14٪ از نقل و انتقالات و پرداخت‌های ارزی از طریق شرکت‌های ارز خارجی انجام می‌شود. نقطه قوت این شرکت‌ها معمولاً است که نرخ ارز بهتر یا پرداخت‌های ارزان‌تری نسبت به بانک در هنگام ورود به فارکس به مشتری ارائه دهند. تفاوت این شرکت‌ها با شرکت‌های انتقال پول یا حواله در ورود به فارکس در این است که شرکت‌ها عموماً خدمات با ارزش‌تری ارائه می‌دهند. حجم معاملات انجام شده از طریق شرکت‌های ارزی در هند به حدود 2 میلیارد دلار آمریکا در روز می‌رسد که با هیچ بازار ارزی توسعه‌یافته‌ای که شهرت بین‌المللی دارد رقابت مطلوبی ندارد، اما با ورود شرکت‌های ارزی آنلاین، سهم بازار به شدت کاهش یابد.

شرکت‌های انتقال پول/حواله و صرافی‌ها

شرکت‌های انتقال پول/شرکت‌های حواله، انتقال‌های کم‌ارزش با حجم بالا را عموماً توسط مهاجران اقتصادی و بجای ورود به فارکس به کشور خود انجام می‌دهند. در سال 2007، گروه آتی تخمین زد که 369 میلیارد دلار حواله در بازار وجود دارد (افزایش 8 درصدی نسبت به سال قبل). چهار بازار بزرگ خارجی (هند، چین، مکزیک و فیلیپین) 95 میلیارد دلار از میزان را در هنگام ورود به فارکس دریافت می‌کنند. بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارائه‌دهنده حواله وسترن یونین با 345000 نمایندگی در سراسر جهان است و پس از آن صرافی امارات متحده عربی قرار دارد. اسکناس‌ها معمولاً در و ایستگاه‌ها یا در مکان‌های توریستی قرار دارند و امکان مبادله اسکناس‌های فیزیکی از یک ارز به ارز دیگر را فراهم کنند. شرکت‌ها از طریق بانک‌ها یا شرکت‌های ارزی غیر بانکی به بازارهای ارز دسترسی پیدا می‌کنند.

ورود به سایت فارکس

نرخ ارز در بازار فارکس چگونه تعیین می‌شود؟

در یک سیستم نرخ ارز ثابت، نرخ ارز توسط دولت معین می‌شود. با این حال تعدادی نظریه برای توضیح (و پیش‌بینی) نوسانات نرخ ارز در سیستم نرخ ارز شناور در هنگام ورود به فارکس پیشنهاد شده است، از جمله:

شرایط برابری بین‌المللی: برابری قدرت خرید نسبی، برابری نرخ بهره، اثر فیشر داخلی و اثر فیشر بین‌المللی در ورود به فارکس. نظریه‌های فوق تا حدودی توضیحاتی منطقی برای نوسانات نرخ ارز ارائه دهند، اما نظریه‌ها به دلیل اینکه بر فرضیات چالش‌انگیز (مثلاً جریان آزاد کالاها، خدمات و سرمایه) مبتنی هستند که به ندرت در دنیای واقعی صادق می‌کنند، دارای ایرادات مخصوص به خود به شمار می‌آیند.

مدل تراز پرداخت‌ها: مدل عمدتاً بر کالاها و خدمات قابل مبادله تمرکز دارد و نقش فزاینده جریان سرمایه جهانی در ورود به فارکس را نادیده گیرد. علیرغم افزایش کسری حساب جاری ایالات متحده، مدل هیچ توضیحی برای افزایش مداوم میزان ورود به فارکس دلار آمریکا در دهه 1980 و بیشتر دهه 1990 ارائه نکرد.

مدل بازار دارایی: ارزها را به عنوان یک طبقه دارایی مهم برای ساخت پرتفوی سرمایه‌گذاری بیند. قیمت دارایی‌ها بیشتر تحت تأثیر تمایل افراد برای ورود به فارکس است که به نوبه خود به انتظارات آن‌ها از ارزش آینده این دارایی‌ها بستگی دارد. مدل بازار دارایی برای تعیین نرخ مبادله بیان می‌کند که «نرخ مبادله بین دو ارز نشان‌دهنده قیمتی است که فقط عرضه و تقاضای نسبی دارایی‌هایی را که به آن ارزها پس از ورود به فارکس تعلق گیرد، متعادل کند».

هیچ‌یک از مدل‌های توسعه‌یافته تاکنون موفق به توضیح نرخ ارز و نوسانات در بازه‌های زمانی طولانی‌تر نشده است. برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر (کمتر از چند وقت)، توان الگوهایی را برای پیش‌بینی قیمت‌ها پس از ورود به فارکس ابداع کرد. از مدل‌های فوق فهمیده می‌شود که بسیاری از عوامل اقتصاد کلان بر نرخ ارز در ورود به فارکس تأثیر گذارند و در نهایت قیمت ارز حاصل از نیروهای دوگانه عرضه و تقاضا در ورود به فارکس است. بازارهای ارز جهان را توان به عنوان یک دیگ بزرگ در نظر گرفت: در ترکیبی بزرگ و همیشه در حال تغییر از رویدادهای جاری، عوامل عرضه و تقاضا دائماً در حال تغییر هستند و قیمت یک ارز نسبت به ارز دیگر در ورود به فارکس بر همین اساس تغییر کند. هیچ بازار دیگری به اندازه بازار ارز خارجی در برگیرنده آنچه در هر لحظه در جهان در حال وقوع است، نیست.

عرضه و تقاضا برای هر ارز معین و در نتیجه ارزش آن در هنگام ورود به فارکس، تحت تأثیر هیچ عنصر واحدی نیست، بلکه تحت تأثیر چندین عنصر است. این عناصر به طور کلی به سه دسته تقسیم شوند: عوامل اقتصادی، شرایط سیاسی و روانشناسی بازار.

 

عوامل اقتصادی

عوامل اقتصادی عبارت‌اند از: (الف) سیاست‌های اقتصادی که توسط سازمان‌های دولتی و بانک‌های مرکزی در ورود به فارکس منتشر می‌شوند، (ب) شرایط اقتصادی که عموماً از طریق گزارش‌های اقتصادی پس از ورود به فارکس آشکار شود و سایر شاخص‌های اقتصادی.

سیاست اقتصادی شامل سیاست مالی دولت (روش‌های بودجه/ هزینه) و سیاست پولی (وسیله‌ای که بانک مرکزی دولت توسط آن بر عرضه و «هزینه» پول تأثیر می‌گذارد تا توسط سطح نرخ‌های بهره در ورود به فارکس منعکس شود) شود.

کسری یا مازاد بودجه دولت: بازار معمولاً به افزایش کسری بودجه دولت واکنش منفی و به کاهش کسری بودجه واکنش مثبت نشان می‌دهد. تأثیر این موضوع در ارزش پول یک کشور در ورود به فارکس منعکس شود.

تراز سطوح و جهت تجارت: جریان تجاری بین کشورها تقاضا برای کالاها و خدمات را نشان می‌دهد که به نوبه خود نشان‌دهنده تقاضا برای ارز یک کشور برای انجام تجارت ورود به فارکس است. مازاد و کسری در تجارت کالا و خدمات نشان‌دهنده رقابت‌پذیری اقتصاد یک کشور در ورود به فارکس است.

به عنوان مثال، کسری تجاری ممکن است تأثیر منفی بر پول یک کشور داشته باشد.

سطوح و جهت های تورم: معمولاً اگر سطح تورم در کشور بالا یا در حال افزایش باشد، ارزش یک ارز در ورود به فارکس کاهش می‌یابد. این موضوع به این دلیل است که تورم قدرت خرید در هنگام ورود به فارکس و در نتیجه تقاضا را برای آن ارز خاص کاهش دهد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است یک ارز در هنگام افزایش تورم تقویت شود، زیرا انتظار شود بانک مرکزی نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت را برای مبارزه با تورم فزاینده در ورود به فارکس افزایش دهد.

رشد اقتصادی و سلامت: گزارش‌هایی مانند تولید ناخالص داخلی، سطح اشتغال، خرده‌فروشی، استفاده از ظرفیت و موارد دیگر، به جزئیات سطوح رشد اقتصادی و سلامت یک کشور می‌پردازند.

به طور کلی، هر چه اقتصاد یک کشور سالم‌تر و قوی‌تر باشد، واحد پول آن بهتر عمل کند و تقاضا برای آن در ورود به فارکس بیشتر شود.

بهره‌وری اقتصاد: افزایش بهره‌وری در یک اقتصاد باید بر ارزش پول آن تأثیر مثبت بگذارد. اگر این افزایش در بخش معامله شده پس از ورود به فارکس باشد، تأثیرات آن بیشتر است.

شرایط سیاسی

شرایط و رویدادهای سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند تأثیر عمیقی بر ورود به فارکس داشته باشد.

بروکر یا کارگزاری دقیقاً چیست؟

مشخصاً برای ورود به فارکس و خرید و فروش ارزهای خارجی نیاز به بستری برای انجام معاملات خود دارید. در اینجاست که واسطه‌هایی به نام کارگزاری‌ها به میان آیند تا به شما اجازه‌ی افتتاح حساب معاملاتی و ثبت‌نام در فارکس را بدهند. کارگزاری فارکسر نیز از جمله‌ی این کارگزاری‌ها به شمار میاید که به آسانی به افراد مقیم ایران اجازه‌ی ورود به فارکس و دسترسی به این بازار معاملاتی گسترده را دهد.

از آنجایی که خرید و فروش آنلاین همواره راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن به شمار رود، کارگزاری‌های آنلاین همواره بهترین گزینه برای افرادی به شمار آیند که قصد ورود به فارکس و دسترسی به حساب مالی خود از خانه، محل کار و یا هر جای دیگری را دارند.

در این میان ممکن است بسیاری به ناامنی بیشتر با توجه به آنلاین شدن بستر معاملات در هنگام ورود به فارکس اشاره کنند. در پاسخ توان به چند نکته اشاره کرد که باعث شوند دغدغه‌ی افراد نسبت به وجود مشکلات امنیتی در صرافی‌های آنلاین ورود به فارکس کاهش یابد:

  • ابتدا این که آنلاین بودن یک کارگزاری مشخصاً بدین معنا نیست که هیچ راهکار امنیتی مشخصی برای حفظ سرمایه‌ی شما در هنگام ورود به فارکس در نظر گرفته نشده است. تمامی کارگزاری‌های آنلاین با توجه به این که دارایی‌های چندین هزار نفر را به طور لحظه‌ای جابه‌جا کنند، قوی‌ترین امکانات امنیتی ممکن را به کار گیرند تا مشکلی برای شما از جهت ورود به فارکس وجود نداشته باشد.
  • از سوی دیگر، با پیشرفت افزون فناوری و در نتیجه بهبود راه‌های پیشگیری از مشکلات امنیتی، چنین انتقادهایی مدت‌هاست که رفته‌رفته در حال از دست دادن اعتبار خود هستند و تنها عده‌ای بسیار محدود برای ورود به فارکس به آن‌ها باور دارند.
  • در نهایت این که استفاده از یک صرافی آنلاین ورود به فارکس با استفاده از آن نسبت به هزینه‌های استفاده از کارگزاری‌های فیزیکی بسیار سودمندتر است و قطعاً کسی دلش نمی‌خواهد ارزی که چند دقیقه پیش سود فراوانی نصیبش کرد را با تأخیر و حتی ضرر بفروشد.

ورود به بازار فارکس

چطور بهترین کارگزاری ممکن را برای ورود به فارکس انتخاب کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، ورود به فارکس معمولاً از طریق افتتاح حساب معاملاتی در یک کارگزاری و ثبت‌نام فارکس از طریق این کارگزاری میسر شود. با این تفاسیر، بدون شک برای شما نیز این سؤال پیش آید که چگونه توانید بهترین کارگزاری ممکن را برای ورود به فارکس انتخاب کنید.

قطعاً چنین سؤال مهمی تنها یک پاسخ معین و مجزا ندارد و عوامل بسیار زیادی در تبدیل یک کارگزاری به یک کارگزاری قابل اعتماد در هنگام ورود به فارکس نقش دارند. از سوی دیگر، معیارهای تمامی افراد برای انتخاب یک کارگزاری مناسب یکی نیست و در نتیجه پاسخ این سؤال برای هر شخص تفاوت یابد. با این حال در ادامه برخی از مهم‌ترین مواردی که توانند به شما در انتخاب یک کارگزاری مطمئن و قابل اعتماد برای ورود به فارکس کمک کنند را ذکر خواهیم کرد.

میزان کارمزد

کارمزد یک کارگزاری میزان مبلغی است که پس از انجام معامله به عنوان حق‌الزحمه‌ی کارگزاری از شما کم می‌شود. شاید در هنگام ورود به فارکس متوجه این موضوع نباشید اما بسیاری از کارگزاری‌ها مبالغ مختلفی را به عنوان کارمزد معاملاتی خود معین کنند. این کارمزدها نه تنها از نظر مبلغ و بلکه از نظر نوع و نحوه‌ی اعمال شدن نیز تفاوت دارند و در نتیجه ممکن است پس از یک معامله، سودی بسیار کمتر از حد مورد نظر خود داشته باشید.

برخی از کارگزاری‌ها ترجیح می‌دهند کارمزد خود را بر مبلغ معامله اعمال کنند. به این صورت که درصدی از مبلغ معامله‌ی شما به عنوان سود کارگزاری کم خواهد شد. برخی از صرافی‌ها ترجیح می‌دهند تا کارمزد را به صورت دوره‌ای و با توجه به شرایط خاص هریک از سفارش‌های باز شده توسط مشتری در هنگام ورود به فارکس اعمال کنند.

در این میان باید توجه داشت که برای مثال ممکن است کارمزدی که به طور ثابت بر مبلغ معامله اعمال می‌شود چیزی در حدود نیم درصد مبلغ معامله باشد و کارمزد زمانی یک کارگزاری دیگر تنها ۱/۰ درصد. در اینجاست که باید توجه داشته باشید که قصد دارید در هنگام ورود به فارکس به چه معاملاتی بپردازید. مشخصاً معاملات بلندمدت با نرخ کارمزد ثابت بسیار به‌صرفه‌تر خواهند بود و در نهایت با مبلغ کارمزد عجیب و غریبی مواجه نخواهید شد.

انواع این کارمزدها عبارت‌اند از:

سهام انفرادی: برخی از کارگزاران برای خرید و فروش سهام، چه به ازای هر معامله یا به ازای هر سهم، کارمزد دریافت می‌کنند. با این حال، این نوع دریافت کارمزد در حال دادن جای خود به دیگر انواع کارمزد است.

آپشن: معاملات آپشن اغلب شامل کارمزد معاملات ارز (در صورت اعلام توسط کارگزار در هنگام ورود به فارکس)، به اضافه کارمزد هر قرارداد است که معمولاً بین 15 سنت تا 1.50 دلار را در بر گیرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک: برخی از کارگزاران برای خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هنگام ورود به فارکس هزینه‌ای دریافت می‌کنند. می‌توانید ورود به فارکس با انتخاب کارگزاری که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدون کارمزد ارائه کند، هزینه‌های معاملات صندوق‌های مشترک را محدود یا به طور کامل از آن‌ها اجتناب کنید. (صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای کارمزدهای داخلی به نام نسبت هزینه هستند. این کارمزدها نه توسط کارگزار، بلکه توسط خود صندوق دریافت می‌شود.)

توجه: کارگزاری فارکسر در هنگام ورود به فارکس، هیچ کارمزدی و یا هزینه جانبی دیگری نمی گیرد و تضمین می‌دهد که بیشترین میزان سود ممکن را به کاربران خود تعلق دهد.

قابل اتکا بودن

با وجود این که اکثر کارگزاری‌های شناخته‌شده سابقه‌ی بسیار خوبی در قابل اتکا بودن را از خود نشان می‌دهند، اما در نهایت و پس از ورود به فارکس به صورت حرفه‌ای‌تر متوجه اشکالات عمده‌ای در سوابق آن‌ها خواهید شد. به همین جهت بهتر است پیش از آغاز کار خود با یک کارگزاری جدید، درباره‌ی آن مطالعه کرده و با تمامی سوابق آن آشنا شوید. سوابقی از جمله:

  • سابقه امنیتی: با وجود این که کمی پیش به این موضوع اشاره شد که دغدغه‌های امنیتی مدت‌هاست که دیگر بزرگ‌ترین دغدغه‌ی ممکن در هنگام ورود به فارکس به شمار نمیاند، اما بهتر است توجه داشته باشید که برخی صرافی‌ها ممکن است بیش از سایر صرافی‌ها سابقه‌ی مشکلات امنیتی و هک شدن را داشته باشند که این موضوع باید شما را در هنگام ورود به فارکس و کار با این کارگزاری‌ها محتاط‌تر کند.
  • سابقه‌ی مشتری مداری: برخوردن به مشکلاتی از قبیل از دست رفتن اطلاعات کاربری و یا نیاز به پشتیبانی داشتن درک درست از برخی امکانات کارگزاری‌ها در هنگام ورود به فارکس از جمله مواردی است که ممکن است حتی حرفه‌ای‌ترین افراد این حوزه نیز پیش بیاید. نکته اینجاست که در ارتباط با صرافی‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشید که سرعت و نحوه‌ی پاسخ‌دهی و برخورد یک کارگزاری تأثیر مستقیمی بر تجربه‌ی نهایی شما خواهد داشت.
  • سابقه‌ی مشکلات حقوقی: کمتر کارگزاری بزرگی پیدا می‌شود که با برخی افراد به مشکلات حقوقی و مالی بر نخورده باشد، اما برخی کارگزاری‌ها مشکلات بسیار عمده‌تری را در این زمینه دارند، به طوری که بسیاری از افراد پول خود را در برخورد و کار با این کارگزاری‌ها در هنگام ورود به فارکس از دست داده و بسیاری دیگر نیز سرمایه خود را به یک کارگزاری دیگر انتقال داده‌اند. به همین جهت بهتر است در هنگام برخورد با کارگزاری‌های مختلف به سوابق حقوقی آن‌ها نیز توجه داشته باشید.

در هنگام ورود به فارکس، می‌توانید اطمینان داشته باشید که کارگزاری فارکسر دارای قابل‌اطمینان‌ترین سوابق ممکن در میان کارگزاری‌های آنلاین داخل و خارج کشور است و به راحتی می‌توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

حداقل معاملات

هر کارگزاری خود میزان حداقلی معاملات دارد که باید در هنگام افتتاح حساب معاملاتی خود و ورود به فارکس آن را در نظر بگیرید. مشخصاً داشتن حداقل میزان پول معامله شده‌ی پایین‌تر معامله‌کنندگان بسیار راحت‌تر است، اما توجه داشته باشید که بالاتر بودن این میزان به معنای وجود نقدینگی بیشتر در یک کارگزاری و در نتیجه دسترسی سریع‌تر به سرمایه کاربر پس از ورود به فارکس است.

اکثر کارگزاری‌های شناخته‌شده حجم حداقلی نسبتاً بالایی رامعاملات خود در نظر می‌گیرند تا از امنیت مالی بازار مستقل خود اطمینان حاصل کنند، اما اگر ورود به فارکس با چنین حجم سرمایه‌ای شما کاری دشوار به نظر می‌رسد، می‌توانید به دنبال کارگزاری‌هایی با حداقل نرخ پایین‌تری نیز باشید.

نقدینگی

نقدینگی یک کارگزاری از جمله مهم‌ترین موارد تصمیم‌گیری در انتخاب کارگزاری هدف در هنگام ورود به فارکس به شمار آید. میزان نقدینگی یا پول نقد موجود در صندوق یک کارگزاری یا صرافی را توان نوعی پشتوانه اعتماد به آن صرافی در هنگام ورود به فارکس دانست. صرافی‌های دارای نقدینگی بیشتر می‌توانند به سرعت پول نقد موردنظرتان را در اختیار شما قرار دهند و شما را وارد صف‌های طولانی دریافت وجه نقد نکنند.

از سوی دیگر، صرافی‌های دارای نقدینگی بیشتر معمولاً کاربران بیشتری ورود به فارکس دارند و حجم معاملاتی در آن‌ها به شدت گسترده‌تر خواهد بود. تمامی این موضوعات بدان معنی هستند که این کارگزاری به طرز چشمگیری قابل اعتماد تر بوده و در نتیجه می‌توان با خیال راحت‌تری در آن سرمایه‌گذاری کرد.

با این حال، بسیاری از صرافی‌های دارای نقدینگی بالاتر از شما مبلغ بیشتری را به عنوان حداقل میزان معاملات درخواست کنند و این موضوع ممکن است تمامی کاربران در ابتدای ورود به فارکس امکانپذیر نباشد. به خصوص این که گاهی اوقات حتی چند دلار کمتر نیز می‌تواند یک معامله‌ی سود آور مشکل ایجاد کند.

حجم معاملات

داشتن حجم معاملات بالاتر به معنی خرید و فروش لحظه‌ای در یک کارگزاری است. بسیاری از کارگزاری‌های دارای حجم معاملاتی پایین این مشکل عمده را دارند که کاربران آن‌ها در هنگام ورود به فارکس با معطلی‌های بسیاری مواجه شوند. این موضوع به این خاطر اتفاق افتد که حجم معاملات در جریان داخل یک کارگزاری نسبتاً پایین است.

به همین علت است که بهتر است کارگزاری مورد انتخاب شما دارای حجم معاملاتی معقول و نسبتاً بالا باشد تا در هنگام ورود به فارکس بتوانید به سرعت تراکنش خود را انجام شده بدانید. شاید این موضوع سرمایه‌گذاران بلندمدت اهمیت چندان خاصی نداشته باشد، اما مشخصاً معامله‌کنندگانی که معاملات خود را به طور لحظه‌ای انجام دهند دوست ندارند زمان انجام معاملاتشان بیش از چند ثانیه باشد.

حجم معاملات کارگزاری فارکسر به دلیل محبوبیت بالای این کارگزاری و جامعه‌ی کاربری گسترده‌ی آن به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام ورود به فارکس بدون وجود هیچ‌گونه نگرانی به انجام معاملات خود بپردازید.

ابزارها و ویژگی‌ها

به طور قطع هیچ‌کس در هنگام ورود به فارکس دوست ندارد از یک کارگزاری قدیمی و بدون دسترسی به جدیدترین امکانات حوزه‌ی معاملات ارز کار کند. کمی بعد به تمامی این امکانات اشاره و درباره‌ی آن‌ها صحبت خواهیم کرد، اما بهتر است بدانید که بسیاری از کارگزاری‌ها تنها به انجام کار خود به عنوان یک کارگزاری بسنده کنند و به مشتریان خود که قصد ورود به فارکس دارند، دسترسی‌هایی که این وقتها جزو استانداردهای معمول یک کارگزاری آنلاین به شمار می‌ آید را نمی‌دهند.

مدت‌ها است که افراد در هنگام ورود به فارکس از کارگزاری‌های آنلاین به عنوان یک ابزار همه‌جانبه چه برای تحلیل و چه برای خرید و فروش و چه برای مدیریت سبد مالی خود استفاده می‌کنند. اکثر کارگزاری‌های بزرگ به شما این امکان را می‌دهند تا در آن‌ها به تحلیل وضعیت بازار با استفاده از ابزارهای کاملاً حرفه‌ای بپردازید و از سوی دیگر سبد مالی خود را به بهینه‌ترین شکل ممکن مدیریت کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید در هنگام ورود به فارکس حتماً به دنبال آن باشید، امکان رهگیری تراکنشات مالی انجام شده توسط شما در داخل آن کارگزاری است. ممکن است چنین چیزی در ابتدای ورود به فارکس بسیار بدیهی به نظر برسد اما برخی کارگزاری‌ها بنا به دلایل مختلف و فراوانی از ارائه‌ی چنین امکانی به کاربران خودداری می‌کنند و در نتیجه کاربران نمی‌توانند به تراکنشات خود دسترسی پیدا کنند.

از سوی دیگر بهتر است برای آغاز از وجود چندین نوع بازار در داخل یک کارگزاری فارکس مطمئن شوید. ورود به فارکس در ابتدا فرایندی پیچیده به نظر خواهد رسید و بنابراین بهتر است از یک صرافی دارای بازار آزمایشی کار خود را آغاز کنید. دیگر بازارها توانند شامل بازارهای حرفه‌ای هر ارز شوند که امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان خاصی که قصد معامله بر اساس یک ارز خاص را دارند، می‌دهند.

در نهایت به مبحث آموزش و وبلاگ یک کارگزاری نیز توجه داشته باشید. بسیاری از کارگزاری‌ها با ارائه‌ی مطالب آموزشی و مفید در رابطه با ورود به فارکس، کاربران خود را با نکات بسیار سودبخشی آشنا کنند که شاید بسیاری از آن‌ها حتی افراد حرفه این حوزه نیز تازگی داشته باشند و به آن‌ها در پیشرفت در زمینه‌ی معاملات کمک کنند.

اگر به یادگیری در مورد استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته مانند آپشن‌ها علاقه دارید، حتماً تحقیق کنید که کارگزار چقدر از مشتریان خود کمک در درک خطرات چنین استراتژی‌هایی ورود به فارکس پشتیبانی کند. این موضوع ممکن است به معنای راهنمایی یک تیم پشتیبانی مشتری در حال تماس، چت یا دستورالعمل‌های واضح و عمیق در مورد نحوه استفاده درست از این ارزها در هنگام ورود به فارکس باشد.

کارگزاری فارکسر با در نظر گرفتن تمامی این موارد سعی دارد تا بهترین تجربه‌ی ممکن را در اختیار تمامی مشتریان خود قرار دهد تا تمامی کارهای خود را تنها با مراجعه به این کارگزاری انجام دهند.

پیشنهادات

این موضوع ممکن است کمی سلیقه‌ای باشد اما بسیاری از کارگزاری‌های آنلاین ممکن است در طول زمان به مشتریان خود پیشنهادات ویژه‌ای را کسب سودهای تضمینی در بلندمدت ارائه دهند. این پیشنهادات می‌توانند بسیاری از مشتریانی که اهل ریسک کردن نیستند و به تازگی موفق به ورود به فارکس شده‌اند، گزینه‌های فوق‌العاده‌ای به شمار آیند و در دراز مدت سود چشمگیری را نصیب آن‌ها کنند.

موارد موردنیاز برای ثبت‌نام فارکس در کارگزاری‌ها

هرچند که شرایط ثبت‌نام در هریک از کارگزاری‌های مختلف فرق می‌کند، اما معمولاً برخی از مدارکی و مواردی که ثبت‌نام در یک کارگزاری و ورود به فارکس نیاز دارید باهم یکسان هستند و در نتیجه بهتر است که قبل از تصمیم‌گیری آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

  • مطالعه شرایط و قوانین کارگزاری
  • فرم‌های مربوط به اطلاعات حقیقی یا حقوقی که باید کارگزاری ارسال شوند
  • داشتن حداقل سرمایه‌ی کافی افتتاح یک حساب معاملاتی در کارگزاری
  • مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه
  • اطلاعات مرتبط با سازمان یا شرکت (در صورت نیاز)

 

انواع تحلیل در هنگام ورود به فارکس

در بازار معاملات دو نوع تحلیل اصلی مورد استفاده قرار گیرند که هریک طرفداران خاص خود را دارند، اما در نهایت اکثر افراد توصیه کنند تا از هر دو نوع این تحلیل‌ها یک پیش‌بینی جامع و کامل استفاده شود چرا که داشتن اعتدال همواره یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها در هنگام برخورد با بازارهای مالی از جمله ورود به فارکس است.

  1. تحلیل تکنیکال: بدون شک تحلیل تکنیکال نماد اصلی بازارهای مالی در هنگام ورود به فارکس به شمار آید. این نوع تحلیل که بر تحلیل آینده‌ی بازار بر اساس جهت ها و الگوها تمرکز دارد، از اطلاعات ریاضی و داده‌های آماری استفاده کند تا بتواند پیش‌بینی درستی را از قیمت یک ارز ارائه دهد.
  2. تحلیل فاندامنتال: تحلیل فاندامنتال به معنای استفاده از داده‌های محتوایی و خبری پیش‌بینی آینده‌ی یک ارز و یا انتخاب ارز مناسب در هنگام ورود به فارکس است. تحلیل فاندامنتال کاری زمان‌بر اما نسبتاً تضمین‌شده است که با وجود کلی بودن خود، به راحتی شما را در جریان سود و یا ضررهای احتمالی مختلف قرار دهد.

بسیاری از افراد از تحلیل تکنیکال به عنوان تحلیلی بی‌پایه و اساس یاد کنند که هیچ پایه و اساسی ندارد. مشخصاً چنین حرفی درست نیست چرا که در طی سال‌هایی که از تأسیس کارگزاری‌های مختلف در سرتاسر جهان گذرد، اصول ریاضی همواره بر بسیاری از جریانات بازار سلطه داشته‌اند و افرادی که در هنگام ورود به فارکس به خوبی از این اصول آگاهی دارند توانند سودهای هنگفتی را از سواری بر جریانات کسب کنند.

از سوی دیگر بسیاری برای ورود به فارکس تنها بر تحلیل تکنیکال متمرکز شده و کاملاً تحلیل فاندامنتال را فراموش کنند. این کار نیز به خودی خود اشتباه است چرا که اطلاع داشتن از اخبار مختلف مرتبط با یک ارز و یا اخبار مرتبط با وضعیت کلی بازار توانند شما را نوسانات نزدیک بازار آماده کنند تا در برخورد با آن‌ها هیجان‌زده عمل نکنید.

بهترین تحلیل ممکنی که توانید در هنگام ورود به فارکس به دست بیاورید ترکیبی متعادل از هردوی این نوع تحلیل‌ها است که به شما اجازه دهد تا به خوبی نبض بازار را در دست داشته باشید. تحلیل فاندامنتال به شما کمک کند تا ارزهایی که توانند در هنگام ورود به فارکس برای سبد مالی شما سود ساز واقع شوند را شناسایی کنید و به کمک تحلیل تکنیکال بیشترین میزان سود را از این ارزها داشته باشید.

>ابزارهای مورد نیاز برای ورود به فارکس

همان‌طور که گفته شد، برای ورود به فارکس به ابزارهای مختلفی نیاز است تا تمامی نیازهایتان را از بابت تحلیل داده‌ها رفع و بتوانید به راحتی به مدیریت حساب مالی خود در کارگزاری بپردازید. در ادامه به معرفی انواع ابزارهای مهم موردنیاز برای هر دو نوع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار فارکس خواهیم پرداخت که به شما نشان دهند در این بازار به چه ابزارهایی نیاز دارید.

این ابزارها به شما این امکان را دهند تا در هنگام ورود به فارکس به طور کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بازار را زیر نظر داشته باشید و بتوانید پیش‌بینی‌های کاملاً دقیقی بر اساس معیارهایی که به طور شخصی تعیین کرده‌اید داشته باشید. با این حال همواره در نظر داشته باشید که ابزارهایی که مورد استفاده‌ی شما قرار گیرند تنها ابزارهایی برای پیش‌بینی هستند و نمی‌توان به طور کامل به آن‌ها اطمینان داشت.

  1. چارت و نمودارهای مختلف: بدون شک دسترسی داشتن به انواع مختلف نمودارهای قیمت از جمله نمودار کندل استیک یا نمودار شمعی از جمله بدیهی‌ترین ابزارهایی به شمار آیند که در هنگام ورود به فارکس برای تحلیل خود به آن‌ها نیاز دارید. حتی اگر از جمله کسانی هستید که به تحلیل تکنیکال باور ندارند نیز باید در جریان روندهای مثبت و منفی قیمت‌ها قرار بگیرید و بتوانید تحلیلی هرچند سطحی و کلی از وضعیت بازار در هربار ورود به فارکس داشته باشید. هریک از چارت‌ها به شما اطلاعات متفاوتی را بر اساس داده‌هایی یکسان ارائه دهند که توانید بنا بر استراتژی خود آن‌ها را تغییر داده و از داده‌های مختلف بهره‌مند شوید.
  2. ابزارهای تحلیل تکنیکال: مشخصاً ورود به فارکس تنها در خرید و فروش یک ارز خاص خلاصه نمی‌شود و هر ارزی به طور پیوسته در جهتی نامشخص به حرکت ادامه دهد. استفاده از نمودار برای کسانی که به تحلیل تکنیکال علاقه‌ای ندارند نیز بسیار ضروری به شمار رود، اما اگر با شیوه‌های تحلیل تکنیکال آگاه هستید و قصد دارید پس از ورود به فارکس تحلیلی دقیق‌تر از وضعیت نمودارها داشته باشید، باید از ابزارهای مختلفی که به شما اجازه‌ی داشتن تحلیل‌های شخصی از نمودار قیمت دهند را نیز در نظر بگیرید.
  3. منابع خبری معتبر: استفاده از تحلیل تکنیکال و نمودار قیمت به شرطی پاسخگو خواهد بود که بتوانید از منابع اطرافتان به طور بهینه برای ورود به فارکس استفاده کنید. مهم نیست یک ارز که دارای ارزش معاملاتی پایینی است را چطور تحلیل کنید، َ بدون استفاده از تحلیل فاندامنتال و منابع خبری قابل اعتماد در هنگام ورود به فارکس، نمی‌توانید ارزهایی که ارزش سرمایه‌ی شما را دارند را بشناسید و در جریان اتفاقات مهم پیرامون آن‌ها باشید.
  4. رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی نقشی چندوجهی را برای معامله‌کنندگان در هنگام ورود به فارکس بازی کنند. اطلاع از وضعیت بازار تنها یکی از هزاران موردی است که توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. صحبت کردن با دیگر معامله‌کنندگان، دسترسی به تحلیل‌های حرفه‌ای دیگران، آگاهی از رویدادها و نظرات مهم افراد و شرکت‌های تأثیرگذار بازارهای مالی از جمله دیگر مزایای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در طول فعالیتتان در هنگام ورود به فارکس به شمار آیند.
برای ورود به فارکس استراتژی داشته باشید>

با تمامی این تفاسیر، ورود به فارکس همچنان نیازمند یک استراتژی قدرتمند و قابل اعتماد است که بتواند شما را در اکثر موارد راهنمایی کرده و شما را به سودی قابل قبول برساند. افراد مختلفی استراتژی‌های مختلفی را پی گیرند و بر اساس همان استراتژی‌ها دیگران را نیز تشویق به انجام کارهایی درست یا غلط کنند. ولی سؤال اینجاست که آیا تمام این استراتژی‌ها دقیق و بی‌نقص هستند؟

بدون شک پاسخ این سؤال منفی است. استراتژی‌های مختلفی که برای ورود به فارکس معرفی شوند، همگی بر اساس سلیقه و یا شگردی خاص طراحی شده‌اند که تمامی افراد نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. از سوی دیگر بسیاری از این استراتژی‌ها تنها یک یا چند وجه از پیچیدگی‌های مبحث معاملات ارزی را در بر گیرند و در باقی موارد شما را به حال خود رها می‌کنند.

به همین علت است که پیش از شروع هر کاری، باید برای ورود به فارکس خود یک استراتژی دقیق و کارآمد را تعریف کنید که بتوانید بدون توجه به احساسات شخصی و تا حد زیادی منطقی به آن عمل کنید. مهم نیست استراتژی شما از همان ابتدا جواب دهد و یا این که به کلی مجبور به عوض کردن آن شوید، نکته‌ی مهم در اینجا این است که بتوانید یک استراتژی دقیق و کارساز داشته باشید که شما را در تمامی جنبه‌های سرمایه‌گذاری و معامله‌گری همراهی کند.

برای مثال در هنگام ورود به فارکس این را در نظر بگیرید که زمان و خرید فروش یک ارز برای شما در کدام قسمت نمودار قیمت روی خواهد داد؛ تا چه حد سرمایه را وارد هریک از معاملات خود خواهید کرد؛ بازار هدف شما میان‌مدت خواهد بود و یا این که قصد دارید به معاملات کوتاه‌مدت لحظه بپردازید. تمامی این موارد از جمله سؤالاتی هستند که باید برای ساخت یک استراتژی هدفمند و مطمئن از آن‌ها بهره بگیرید.

بازهم به یاد داشته باشید که هیچ استراتژی خاصی پیدا نمی‌شود که کاملاً بی‌نقص و بدون مشکل باشد. مطمئناً استراتژی انتخابی شما در هنگام ورود به فارکس نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود؛ اما توجه داشته باشید که همواره به دنبال ارتقا و بهبود استراتژی خود باشید و دلسرد شدن بعد از چندین تلاش ناموفق را نشانه‌ای منفی تلقی کنید.

آیا من برای ورود به فارکس مناسب هستم؟>

بگذارید ابتدا پاسخ کوتاه را به شما بگوییم: ورود به فارکس برای هرکسی مناسب است. مهم نیست چه سنی دارید و یا تا به حال چقدر سرمایه در این راه خرج کرده‌اید. ورود به فارکس چه برای افراد تازه‌واردی که به دنبال کسب سود های بیشتری با بخشی از سرمایه‌ی خود هستند و چه برای افرادی حرفه‌ای که به دنبال یک بازار مالی گسترده‌تر هستند کاملاً مناسب است.

شما به کمک کارگزاری فارکسر و افتتاح یک حساب معاملاتی می‌توانید ورود به فارکس و دنیایی از معاملات فراوان را تجربه کنید که تنها شرط لازم برای کسب سود از آن‌ها داشتن یک استراتژی معین و دانستن موارد اساسی مرتبط با این بازار مالی است.

بازار فارکس اهمیت نمی‌دهد که شما یک میلیاردر با سرمایه‌ای فراوان و یا تنها یک کارمند بازنشسته با سرمایه‌ای کوچک هستید؛ تنها چیزی که شما را برای این بازار نامناسب کند، عجله و بی‌اطلاعی از پیچ و خم های فوق‌العاده فراوان آن است که توانند هرکسی را در هنگام ورود به فارکس به دام خود بیندازند.

ورود به فارکس برای بسیاری در ابتدا بسیار پیچیده به نظر می‌رسد که البته باید این حق را نیز به آن‌ها داد. چنین بازار بزرگی که هر نوع فردی را توان در آن پیدا کرد، دولت‌ها و بانک‌های خارجی و بین‌المللی که لحظه به لحظه در حال تغییر شرایط بازار هستند و انواع و اقسام اخبار و تحلیل‌ها که یک فرد بی‌اطلاع را گمراه می‌کنند.

با این حال اگر تا اینجا همراه این مقاله بوده باشید، احتمالاً تا حد زیادی از پایه و اساس این بازار آگاه شده‌اید و به خوبی می‌دانید که هریک از موارد موجود در بازار مالی بزرگ فارکس به طور کلی چه معنایی دارند. به همین خاطر است که پرسیدن چنین سوالی و شک کردن به توانایی‌هایتان کاری بی فایده است، چرا که پاسخ این سؤال تنها با ورود به فارکس و تجارت سنجیده و اصولی به شما نمایان خواهد شد.

سرمایه‌گذاری و معامله در هنگام ورود به فارکس

سرمایه‌گذاری در بازار فارکس با معامله در آن معنای یکسانی ندارند. بازارهای مالی همواره افراد معامله‌کننده را جدای از افراد سرمایه‌گذار بینند و در نتیجه هریک از این افراد نیز باید استراتژی‌های خاص خود را برای کسب سود در نظر بگیرند.

به طور کلی به افرادی که خرید و فروش آن‌ها در طی یک بازه‌ی زمانی چند ثانیه تا چند هفته انجام گیرد، معامله‌گر یا تریدر گفته شود. این افراد از همان ابتدای ورود به فارکس همواره باید مراقب نوسانات قیمت ارزهای مدنظر خود باشند و در بهترین موقعیت ممکن این ارزها را به فروش برسانند. از آنجایی که چنین کاری طبعاً بسیار وقت‌گیر و نیازمند مهارت و دانش نسبتاً بالایی است، بسیاری از افراد ترجیح دهند تا چند ماهی را پیش از ورود به فارکس به پیش‌بینی قیمت‌ها و یا معامله در بازارهای آزمایشی بپردازند تا بدون به خطر انداختن سرمایه‌ی خود با بازارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت آشنایی پیدا کنند.

از سوی دیگر، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا ورود به فارکس را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند که به آن‌ها اجازه دهد تا در بلندمدت سودی بسیار بیشتر از سودهای بانکی یا شرکتی دریافت کنند. این افراد معمولاً سرمایه‌ی بیشتری را وارد بازارهای مالی کنند و بازه‌ی زمانی معاملات آن‌ها چیزی بین چند ماه تا حتی چند سال است.

کارگزاری فارکسر از این موضوع اطمینان حاصل کرده است که ثبت‌نام فارکس این کارگزاری برای هر دوی این گروه‌ها کاملاً به صرفه و قابل‌اطمینان باشد و هر فردی با هر نوع استراتژی خاصی بتواند به راحتی ورود به فارکس و معاملات ریز و درشت مالی را تجربه کند.

نحوه ورود به فارکس

چه میزان سرمایه اولیه برای ورود به فارکس نیاز دارم؟

گذشته از میزان سرمایه‌ی اولیه‌ای که باید در هنگام ثبت‌نام در یک کارگزاری به حساب آن کارگزاری واریز شود، هر فرد بنا بر مقتضیات خود تواند سرمایه‌ی متفاوتی را برای ورود به فارکس در نظر بگیرد. افراد معامله‌گر با افراد سرمایه‌گذار تفاوت‌های عمده‌ای دارند و در نتیجه سرمایه‌ی اولیه‌ی هریک از این گروه‌ها برای ورود به بازار تفاوت دارد.

کسانی که قصد ورود به فارکس را دارند باید بهتر از هرکسی از وضعیت مالی خود با خبر باشند. میزان سرمایه‌ی اولیه‌ای که خود کارگزاری‌ها برای ثبت‌نام از شما درخواست کنند معمولاً تواند یک گام ابتدایی مناسب برای پاسخ به این سؤال باشد. مشخصاً افرادی که احساس کنند این سرمایه‌ی اولیه کمی بیش از حد توان آن‌هاست بهتر است همین مقدار سرمایه را نگه دارند و به فکر افزایش آن نباشند.

از سوی دیگر اگر قصد سرمایه‌گذاری‌های بسیار طولانی‌مدت در هنگام ورود به فارکس را داشته باشید و یا احساس کنید می‌توانید پول بیشتری را وارد بازار فارکس کنید، تصمیم به عهده‌ی خود شما خواهد بود تا هر طور که خواهید از سرمایه‌ی اولیه‌ی خود استفاده کنید.

آیا باید تمام سرمایه را وارد بازار فارکس کرد؟

یکی از رایج‌ترین اشتباهات افراد در هنگام ورود به فارکس، وارد کردن مقدار سرمایه‌ای است که در طول زندگی بدان نیاز خواهند پیدا کرد. یک قانون کلی در سرمایه‌گذاری و معامله این است که هیچ‌گاه پولی را که احتمال دهید به آن نیاز پیدا خواهید کرد را وارد این بازارها نکنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای این پیشنهاد، نبود هیچ‌گونه تضمینی برای بازگشت پولتان است. ممکن است پس از ورود به فارکس منتظر سود دادن یکی از ارزهایی که خریداری کردید باشید که به شدت به پول نقد نیاز پیدا کنید. حال نه تنها باید از خیر سود کردن خود بگذرید، بلکه حتی ممکن است مقدار بسیار کمتری را نسبت به مبلغی که وارد آن ارز کردید برداشت کنید که نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

از همین جهت بهتر است در ابتدای ورود به فارکس، تنها بخشی از سرمایه‌ی خود را وارد این بازار کنید که حساب آن از موارد ضروری زندگی جدا خواهد بود. همچنین بسیاری ترجیح دهند تا بخشی از درآمد ماهانه‌ی خود را وارد سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت خود کنند تا به اصطلاح «سود پله‌ای» داشته باشند. روشی که ریسک بسیار پایینی دارد و باعث می‌شود تا حد ضرر نیز به شدت کاهش بیابد.

انواع معاملاتی باید در ورود به فارکس با آن‌ها آشنا باشید

اسپات

معامله اسپات یک معامله نقدی با زمان تحویل دو روزه (به استثنای معاملات بین دلار آمریکا، دلار کانادا، لیر ترکیه، یورو و روبل روسیه که در روز کاری بعد تسویه شوند) و برخلاف قراردادهای فیوچرز است که معمولاً سه ماه طول کشند. این نوع معامله، کوتاه‌ترین چارچوب زمانی را دارد، به جای یک قرارداد، پول نقد را شامل شود و سود نهایی در معامله مورد توافق لحاظ نمی‌شود. معاملات نقطه‌ای اسپات یکی از رایج‌ترین انواع معاملات برای ورود به فارکس هستند. اغلب اوقات، یک کارگزار فارکس برای ادامه معامله، کارمزد کمی از مشتری دریافت کند تا تراکنش منقضی شده را به یک تراکنش مشابه جدید تبدیل کند. این هزینه جابجایی به عنوان کارمزد «سواپ» شناخته می‌شود.

فوروارد

یکی از راه‌های مقابله با ریسک تبادل ارز های خارجی در ورود به فارکس، شرکت در معاملات فوروارد است. در این نوع معامله، پول تا زمانی معین در آینده عملاً دست به دست نمی‌شود. خریدار و فروشنده در مورد نرخ ارز برای هر تاریخی در آینده توافق می‌کنند و معامله در آن تاریخ انجام می‌شود، صرف نظر از اینکه نرخ‌های بازار در آن زمان چقدر است. مدت معامله می‌تواند یک روز، چند روز، چند ماه و یا چند سال باشد. معمولاً تاریخ توسط هر دو طرف در هنگام ورود به فارکس تعیین شود. سپس قرارداد آتی مورد مذاکره و توافق طرفین قرار گیرد.

فوروارد غیر قابل تحویل (NDF)

بانک‌های فارکس، ECN ها و کارگزاران اصلی، قراردادهای NDF را ارائه دهند که مشتقاتی هستند که قابلیت تحویل واقعی ندارند. NDF ها برای ارزهایی با محدودیت‌هایی مانند پزو آرژانتین محبوب هستند. در واقع، یک تأمین کننده فارکس فقط می‌تواند چنین خطراتی را با NDF ها پوشش دهد، زیرا ارزهایی مانند پزو آرژانتین را نمی‌توان در بازارهای آزاد مانند ارزهای اصلی معامله کرد.

سواپ

رایج‌ترین نوع معاملات آتی، سواپ ارز های خارجی است. در این مبادله، دو طرف برای مدت معینی ارزها را در هنگام ورود به فارکس مبادله کنند و توافق کنند که معامله را در تاریخ بعدی به طور معکوس انجام دهند. این قراردادها استاندارد نیستند و از طریق بورس معامله نمی‌شوند. برای باز نگه داشتن موقعیت تا پایان تراکنش، اغلب به سپرده گذاری نیاز است.

فیوچرز

قراردادهای فیوچرز قراردادهای استانداردشده‌ای هستند که معمولاً در بورسی که برای این منظور ایجاد شده است معامله شوند. میانگین مدت قراردادها تقریباً 3 ماه است. قراردادهای فیوچرز معمولاً شامل هر مقدار بهره‌ای شوند.

قراردادهای فیوچرز ارزی، قراردادهایی هستند که حجم استاندارد یک ارز خاص را برای مبادله در یک تاریخ تسویه‌ی معین، مشخص می‌کنند؛ بنابراین قراردادهای فیوچرز ارزی از نظر تعهدی مشابه قراردادهای فوروارد هستند، اما از نظر نحوه معامله با آن‌ها تفاوت دارند. علاوه بر این، قراردادهای فیوچرز به طور روزانه تسویه شوند و ریسک اعتباری موجود در فورواردها را از بین برند. این قراردادها معمولاً توسط MNC ها برای محافظت از موقعیت‌های ارزی خود استفاده شوند. علاوه بر این، این قراردادها توسط سفته‌بازانی نیز معامله می‌شوند که امیدوارند از انتظارات خود از تغییرات نرخ ارز سود کنند.

آپشن

آپشن قراردادی است که بسته به سبک معامله، حق خرید یا فروش یک ارز را با قیمت معین در تاریخی معین یا قبل از آن، به مالک و دارنده آن می‌دهد اما او را ملزم به انجام این کار نمی‌سازد. آپشن معمولاً با خرید، به‌عنوان شکلی از جبران خسارت یا به‌عنوان بخشی از یک تراکنش مالی پیچیده برای ورود به فارکس به دست آیند؛ بنابراین، این قراردادها نوعی دارایی هستند و ارزش آن‌ها ممکن است به رابطه پیچیده بین ارزش ارز، زمان انقضا، نوسانات بازار و عوامل دیگر بستگی داشته باشد. آپشن ها ممکن است بین اشخاص خصوصی در معاملات خارج از بازار (OTC) معامله شوند و یا ممکن است در بازارهای زنده و منظم در قالب قراردادهای استاندارد تنظیم شوند.

 

مراحل ورود به فارکس

چه زمان باید ورود به فارکس را در نظر بگیریم؟

مطمئناً همگی ما شنیده‌ایم که برخی افراد می‌گویند «الآن بهترین موقعیت برای ورود به فارکس است» و یا گاهی اوقات که ما را از این کار منع می‌کنند. حقیقت اما این است که همین حالا که در حال خواندن این بخش هستید بهترین زمان برای ورود به بازار فارکس است. مهم نیست قیمت‌ها در حال ریزش هستند و یا به سرعت به بالا می‌روند، مهم نیست کدام دوست یا آشنایتان چه پیشنهادی برایتان دارند، بلکه مهم این است که بالاخره این کار را شروع کنید.

شروع به معامله در یک بازار آزمایشی یا واقعی فارکس درواقع همان نقطه‌ی شروعی است که به دنبالش می‌گردید. زمان تصمیم شما برای ورود به فارکس دقیقاً بهترین زمان برای ورود به فارکس است. بازار فارکس همواره در حال التهاب و تغییر است و هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چند ساعت بعد روند بازار به چه شکل خواهد بود. به همین خاطر است که نباید خود را درگیر حرف‌های دیگران کرده و بدون هیچ تعللی کار را شروع کنید.

با این حال نمی‌توان منکر این موضوع شد که برای ورود به فارکس همواره فرصت‌هایی طلایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای یک ورود کاملاً موفق استفاده کرد. در صورتی که واقعاً قصد استفاده از چنین فرصت‌هایی را دارید، بهتر است برای مدتی به تمرین با یک حساب آزمایشی فارکس پرداخته و هنگامی که نسبت به خود مطمئن شدید، منتظر یکی از این فرصت‌های طلایی برای ورود به فارکس باشید.

برخی نکات مهم در هنگام ورود به فارکس

  • یک حساب آزمایشی باز کنید و تا زمانی که بتوانید سود ثابتی داشته باشید، تنها از همین حساب استفاده کنید. بسیاری از مردم وارد بازار فارکس شوند و به دلیل بی‌تجربگی، به سرعت پول زیادی را از دست دهند. مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری وقت بگذارید و یاد بگیرید که به درستی تجارت کنید. با وجود این که این موضوع بارها در این مقاله تکرار شده است، اما بسیاری همچنان تصمیم می‌گیرند تا بدون توجه به این گونه توصیه‌ها به سمت معاملات واقعی بروند و در نهایت ضرر زیادی را متحمل شوند.
  • بدون احساسات معامله کنید. اگر توانایی دست به عمل شدن به موقع را ندارید، بهتر است فعلاً ورود به فارکس را فراموش کنید. همیشه نقاط توقف ضرر و سود خود را طوری تنظیم کنید که بطور خودکار اجرا شوند و آن‌ها را تغییر ندهید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد. نقاط سود و ضرر ذهنی همواره باعث شوند تا فرد نتواند در لحظه‌ی عمل به درستی تصمیم بگیرد و هنگامی دست به عمل شود که برای این کار کاملاً دیر شده باشد.
  • همواره به یاد داشته باشید که دنبال کردن عامه‌ی مردم کار درستی نیست. شاید در ابتدا فکر کنید که عبارت «ارزان بخر، گران بفروش» عبارتی بسیار ساده و با مفهومی روشن شفاف است که به راحتی شما را به یکی از غول‌های بازار فارکس تبدیل خواهد کرد؛ اما حقیقت این است که ورود به فارکس به همان اندازه که هیجان‌انگیز است، تواند برای کسانی که بدون هیچ‌گونه تحلیلی تنها به صحبت‌های افراد گوش کنند بی‌رحم و تلخ باشد.
  • از سؤال پرسیدن نترسید. بسیاری از افراد بدون توجه به هیچ‌گونه کمک یا راهنمایی خاصی سعی کنند تا با زور راه خود را از میان جاده‌ی پر پیچ و خم بازار فارکس باز کنند؛ اما مطمئن باشید که بدون کمک دیگران تنها با از دست دادن مبالغ زیادی از سرمایه است که توانید مواردی بسیار بدیهی را یاد بگیرید و آن هم زمانی که دیگر کار از کار گذشته باشد.
  • طمع نکنید. طمع کردن در ورود به فارکس فرقی با آتش زدن سرمایه‌ی شخصی ندارد. بسیاری از افراد با احساساتی شدن و طمع کردن در سود یا زیان خود فرصت‌های فراوانی را از دست دهند و در نهایت نه تنها به سود فراوانی که می‌خواستند نمی‌رسند، بلکه همان مقدار معمولی سودی که توانستند به دست بیاورند را نیز از دست دهند و به زودی تمام سرمایه‌ی خود را به باد دهند.

جمع‌بندی

بدون شک ورود به فارکس یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فردی به شمار آید. مطمئناً چنین تصمیمی به سادگی گرفته نمی‌شود و نیاز به تحقیقات و مطالعات زیادی دارند. با این حال افراد زیادی وجود دارند که با تصمیم و اراده‌ای محکم و استوار وارد این راه شده و توانسته‌اند به خوبی از نوسانات بازار تبادل ارزهای خارجی بهره ببرند. ورود به فارکس برای تمامی افراد مناسب است، اما با این وجود نمی‌توان این نکته را انکار کرد که بسیاری ممکن است تنها برای لحظه‌ای هیجان تمام دارایی خود را از دست بدهند.

به همین علت موارد زیادی وجود دارند که در هنگام ورود به فارکس باید به آن‌ها توجه کنید. آشنایی با تاریخچه و نحوه‌ی کار فارکس، آشنایی با نحوه‌ی عملکرد و انتخاب کارگزاری‌ها و مهم‌تر از همه، داشتن تحلیل درست از وضعیت بازار از جمله موارد مهمی هستند که هر فردی باید آن‌ها را در نظر بگیرد.

ما در کارگزاری فارکسر تمامی تلاش خود را کنیم تا شما را به بهترین نحو ممکن در جهت ورود به فارکس و داشتن معاملات مالی گسترده و سودبخش حمایت کنیم. تیم کارگزاری فارکسر همواره در تلاش است تا بهترین تجربه‌ی ممکن را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد و در این راه توانید کاملاً به ما اعتماد کنید. همین امروز با پیوستن به کارگزاری فارکسر، سرمایه‌ی خود را به کار بیندازید و برای داشتن یک آینده‌ی مالی روشن‌تر اقدام کنید.

{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}