بازار فارکس چیست به زبان ساده

 

بازار فارکس چیست : یک راهنمای اولیه جامع برای مبتدیان

بازار فارکس یا بازار معاملات ارزهای خارجی را می‌توان به‌عنوان شبکه‌ای از خریداران و فروشندگان توضیح داد که ارزهای مختلف را با قیمت توافقی بین یکدیگر خرید و فروش می‌کنند. این مارکت بستری است که در آن افراد، شرکت‌ها و بانک‌های مرکزی می‌توانند یک ارز را به ارز دیگری تبدیل کنند. در ادامه‌ی مطلب، شرح مفصل‌تری در پاسخ به سوال «بازار فارکس چیست» برای افراد مبتدی ارائه کرده ایم.

قبل از پرداختن به سوال بازار فارکس چیست، بهتر است از اهمیت تبدیل ارز آگاه شویم. اگر تا به حال به خارج از کشور سفر کرده باشید، احتمالاً در صرافی‌ها تراکنش تبدیل ارز انجام داده اید. در حالی که بسیاری از مبادلات ارزی برای برآورد اهداف عملی انجام می‌شود، اکثریت قریب به اتفاق تبدیل ارز در سرتاسر جهان با هدف کسب سود انجام می‌شود. مقدار ارز تبدیل‌شده در هر روز می‌تواند حرکت قیمت برخی ارزها را به‌شدت دچار نوسان کند.

وجود همین بی‌ثباتی در مبادله‌ی ارزها به‌صورت مستقل «بازار فارکس چیست» را به مارکننی جذاب برای معامله‌گران ارز تبدیل کرده است. زیرا تبادل ارز در «بازار فارکس چیست» شانس بیش‌تری برای کسب سود بالاتر به‌همراه دارد و در عین حال ریسک معامله را نیز افزایش می‌دهد.

در پاسخ به این سوال که «بازار فارکس چیست»، ابتدا به زبان ساده می‌توان عنوان کرد که بازار فارکس مجموعه‌ای از مبادلات ارزهای خارجی است. در واقع، تبادل ارزهای خارجی فرآیند تبدیل یک ارز به ارز دیگر به دلایل مختلف است، که معمولاً با اهداف تجاری، معاملاتی یا گردشگری انجام می‌شود. بر اساس گزارشی از یک دوره‌ی سه ساله، سال 2019 بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (یک بانک جهانی برای بانک‌های مرکزی ملی)، حجم معاملات روزانه در «بازار فارکس چیست» در ماه آوریل سال 2019 میلادی به 6.6 تریلیون دلار رسید.

ثبت نام و افتتاح حساب در بازار فارکس 

ارز دیجیتال 

تمرین رایگان فارکس 

چرا به تجارت ارز نیاز داریم؟

اکثر مردم در سراسر جهان در مرحله‌ای از زندگی خود به تجارت ارز نیاز پیدا خواهند کرد. خواه این مبادله‌ی ارز برای پرداخت یک خرید آنلاین باشد، یا در زمان‌هایی که برای به تعطیلات به نقطه‌ی دیگری از جهان سفر می‌کنند. در عصر تکنولوژی، بعید است که بتوانید از تجارت ارز اجتناب کنید.

در ادامه، اصلی‌ترین دلایلی که در سرتاسر جهان برای تبادل ارز شناخته شده هستند مرور می‌کنیم.

  • امور تجارت بین‌المللی
    اگر در انگلستان هستید و می‌خواهید تلفنی را به‌صورت آنلاین از ایالات متحده بخرید، برای انجام خرید باید ارز شخصی رد و بدل شود. برای مثال، فرد در بریتانیا باید پوند (GBP) خود را به دلار آمریکا (USD) تبدیل کند.
  • صنعت گردشگری بین‌المللی
    سفر و تعطیلات نیز نیازمند تبادل ارز است. وقتی در تعطیلات به ناحیه‌ای از جهان سفر می‌کنید که ارز متفاوتی با کشور شما دارد، باید پول خود را به ارز کشور مقصد تبدیل کنید تا بتوانید هزینه‌های سفر، مانند گشت و گذار در شهر، رستوران، هتل و حمل و نقل را پرداخت کنید.


چشم‌اندازی کلی از بازار فارکس

بازار فارکس چیست ارزش اکثر ارزها را، که به‌عنوان نرخ مبادله نیز شناخته می‌شود، تعیین می‌کند. مبادله‌ی ارز خارجی می‌تواند به‌سادگی تبدیل یک ارز به ارز دیگر در یک بانک محلی باشد. همچنین، فارکس می‌تواند شامل معاملات ارز در تجارت ارز باشد. به‌عنوان مثال، معامله‌گری شرط می‌بندد که بانک مرکزی سیاست‌های پولی را تسهیل یا تشدید می‌کند و یکی از ارزها در مقابل دیگری تقویت می‌شود.

هنگام معامله، ارزها به‌صورت جفت مانند USD/CAD (دلار آمریکا/ دلار کانادا)، EUR/USD (یورو/ دلار آمریکا) یا USD/JPY (دلار آمریکا/ ین ژاپن )فهرست می‌شوند. این جفت ارزها نشان‌دهنده‌ی دلار آمریکا (USD) در مقابل دلار کانادا (CAD)، یورو (EUR) در مقابل USD، و USD در برابر ین ژاپن (JPY) هستند. همچنین، برای هر جفت ارز قیمتی مانند 1.2569 وجود خواهد داشت. برای مثال، اگر این قیمت با جفت ارز USD/CAD مرتبط بود، به این معنی است که برای خرید یک دلار آمریکا معادل 1.2569 دلار کانادا باید هزینه کرد.

اگر این قیمت به 1.3336 افزایش یابد، اکنون هزینه‌ی خرید یک دلار آمریکا معادل 1.3336 دلار کاناداست. پس در واقع، ارزش دلار آمریکا افزایش یافته است و متقابلاً دلار کانادا با کاهش ارز مواجه است. زیرا اکنون برای خرید یک دلار کانادا هزینه بیش‌تری باید پرداخت کرد.

در بازار فارکس چیست، ارزها به‌صورت لات معامله می‌شوند که لات‌های میکرو، مینی و استاندارد نامیده می‌شوند. یک میکرو لات معادل 1000 واحد پول معین، یک مینی لات معادل 10000 واحد و یک لات استاندارد معادل واحد 100000 پول است.

انجام معامله با واحد لات با زمانی که به بانک می‌روید و می‌خواهید 450 دلار برای سفر خود مبادله کنید متفاوت است. هنگام معامله در فضای الکترونیک فارکس، معاملات در بلوک‌های ارزی مشخصی انجام می‌شوند، اما می‌توانید هر تعداد بلوک را که دوست دارید معامله کنید.

به‌عنوان مثال، می‌توانید هفت میکرو لات (7000)، سه مینی لات (30000) یا 75 لات استاندارد (7500000) معامله کنید.

در ادامه‌ی مطلب به سوالاتی از جمله: جفت ارز در «بازار فارکس چیست» و لات در «بازار فارکس چیست» به‌صورت دقیق‌تر می‌پردازیم.

 

بازار فارکس چیست؟

بازار ارز محل داد و ستد ارزها است. در دنیای امروز ارزها از اهمیت زیادی برخوردار هستند، زیرا به ما امکان می‌دهند کالاها و خدمات را به‌صورت محلی و فرامرزی خریداری کنیم. برای انجام تجارت و معاملات خارجی باید ارزهای بین المللی مبادله شود.

برای درک اینکه اهمیت مبادله ارز در «بازار فارکس چیست»، فرض کنید که در ایالات متحده زندگی می‌کنید و می‌خواهید از یک عرضه‌کننده در کشور فرانسه پنیر بخرید. در چنین حالتی شما باید پول پنیر را در قالب ارز یورو به فرانسوی‌ها بپردازید. این بدان معناست که واردکننده‌ی آمریکایی باید ارزش معادل دلار آمریکا (USD) را به یورو تبدیل کند.

در مورد مسافرت هم همینطور است. یک گردشگر فرانسوی در مصر نمی‌تواند هزینه‌ی بازدید از اهرام ثلاثه را به یورو پرداخت کند، زیرا ارز محلی فرانسه در مصر مورد قبول نیست. گردشگر باید یورو را با پول محلی، در این مورد با پوند مصر، با نرخ فعلی مبادله کند.

یکی از جنبه‌های منحصر به‌فرد بازار فارکس چیست این است که هیچ مکان مرکزی برای تبادل ارز وجود ندارد. در عوض، معاملات ارز به‌صورت الکترونیکی از طریق باجه (OTC) انجام می‌شود، به این معنی که همه تراکنش‌ها نه در یک صرافی متمرکز، بلکه از طریق شبکه‌های کامپیوتری در میان معامله‌گران در سراسر جهان انجام می‌شود.

بازار فارکس چیست 24 ساعته و به مدت پنج روز و نیم در طول هفته باز است و ارزها در سراسر جهان در مراکز تجاری مهم از جمله، فرانکفورت، هنگ کنگ، لندن، نیویورک، پاریس، سنگاپور، سیدنی، توکیو و زوریخ در سرتاسر جهان معامله می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مهمی که در پاسخ به «بازار فارکس چیست» باید به آن اشاره کرد، ساعات کاری فارکس است، که تقریبا در هر منطقه زمانی متفاوت است. این بدان معناست که وقتی روز معاملاتی ایالات متحده به پایان می‌رسد، معاملات فارکس دوباره در توکیو و هنگ کنگ آغاز می‌شود. به این ترتیب، «بازار فارکس چیست» می‌تواند در هر زمان از شبانه‌روز فعال باشد و قیمت‌ها دائما در حال تغییر هستند.


بازار فارکس چیست

تفاوت سایر بازارها و بازار فارکس چیست؟

تفاوت‌های اساسی زیادی بین بازار فارکس چیست و سایر مارکتها وجود دارد. هیچ اتاق پایاپای و هیچ ارگان مرکزی برای نظارت بر معاملات فارکس وجود ندارد. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران به استانداردها یا مقررات سختگیرانه مانند مارکتهای سهام، آتی یا اختیار معامله پایبند نیستند.

دوم، کارمزد یا کمیسیونی که برای سایر بازارهایی که مبادلات سنتی دارند، در «بازار فارکس چیست» وجود ندارد. هیچ زمان قطعی برای معاملات وجود ندارد. بنابراین، شما به غیر از تعطیلات آخر هفته، می‌توانید در هر زمانی از روز ارز معامله کنید. در نهایت، حجم نقدینگی در بازار فارکس چیست به سهولت دسترسی به معاملات کمک می‌کند.

فارکس یک بازار در دسترس است

اگر از معامله‌گران حرفه‌ای سوال کنید که یکی از بهترین مزایای بازار فارکس چیست، احتمالا در جواب خواهند گفت که دسترسی به معاملات بازار فارکس چیست آسان است. بازار فارکس یکی از توسعه‌یافته‌ترین بازارها از نظر فناوری است و به‌محض اتصال به اینترنت برای مردم سراسر جهان قابل دسترسی است.

در حالی که سایر بازارها از پلتفرم‌های معاملاتی قدیمی استفاده می‌کنند، بازار فارکس چیست به‌طور مداوم نرم‌افزار مورد استفاده‌ی معامله‌گران را ارتقا می‌دهد. این بدان معنی است که دائماً، اطلاعات معامله‌گران در بازار فارکس چیست در مورد چگونگی تأثیر شرایط کشور بر ارز به‌روز رسانی می‌شود.

به‌عنوان مثال، معامله‌گران می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای از نوسانات قیمت پوند انگلیس در بحبوحه برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، که برای افراد و شرکت‌ها به‌دلیل خروج بالقوه آشفته از اتحادیه اروپا مهم است، به‌روز باشند.

در یک نمونه‌ی دیگر، پس از استیضاح رئیس جمهور ترامپ در اواسط دسامبر ۲۰۱۹، معامله‌گران بلافاصله می‌توانستند ببینند که آیا این استیضاح بر ارزش دلار آمریکا تأثیر دارد یا خیر. با این حال، به‌دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار فارکس چیست، این امر به‌سختی بر قیمت دلار تأثیر گذاشت.

بازار فارکس چیست: سیر تکامل بازار فارکس

بازار فارکس واقعاً بازاری است که هرگز معاملات آن هیچگاه متوقف نمی‌شود. چنین ویژگی‌ای ممکن است برای بسیاری از افراد یک مفهوم جدید باشد، و البته تکامل یافته و به آنچه که امروز واقعا هست، تبدیل شده است.

با این حال، مفهوم تبادل ارز مدت‌هاست که وجود داشته است. بنابراین، دلیل شکل‌گیری بازار فارکس چیست؟ اولین نشانه‌ی شناخته‌شده از مبادله‌ی ارز در 259 سال قبل از میلاد مسیح در مصر ردیابی شده است. پس از آن، در سال 1944 زمانی که پیمان برتون وودز امضا شد که به ارزها اجازه می‌داد در محدوده محدودی نوسان کنند شاهد انجام مبادلات ارز بودیم.

اندکی بعد، در سال 1971، یک سیستم ارزی شناور آزاد معرفی شد و در نتیجه بازاری را به شکلی که امروز می‌شناسیم ایجاد کرد. در همین سال، مانیتورهای کامپیوتری معرفی شدند که جایگزین روش‌های قدیمی تلفن و تلکس شدند. سپس، در دهه 1980، تجارت الکترونیکی فارکس متولد شد. معامله‌گران اکنون می‌توانند در هر لحظه ارزهای مختلف را معامله کنند.

بازار فارکس چیست: تاریخچه‌ی مختصری از بازار فارکس

در ابتدایی‌ترین مفهوم این سیستم مبادلاتی ارز، بازار فارکس چیست قرن‌هاست که وجود داشته است. مردم همیشه برای خرید کالاها و خدمات، ارزها را مبادله یا خرید و فروش کرده اند. با این حال، بازار فارکس، همانطور که امروز آن را درک می‌کنیم، یک اختراع نسبتا مدرن است.

پس از شروع به فروپاشی توافق برتون وودز در سال 1971، ارزهای بیش‌تری اجازه یافتند تا آزادانه در برابر یکدیگر شناور شوند. ارزش تک تک ارزها بر اساس تقاضا و گردش متفاوت است و توسط خدمات معاملات ارزی نظارت می‌شود.

بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بیش‌تر معاملات را در «بازار فارکس چیست» به‌نمایندگی از مشتریان خود انجام می‌دهند، اما فرصت‌های سوداگرانه‌ای نیز برای معامله یک ارز در برابر ارز دیگر برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و فردی وجود دارد.

دو ویژگی متمایز برای ارزها به‌عنوان یک دارایی در بازار فارکس چیست وجود دارد:

  • شما می‌توانید از تفاوت نرخ بهره بین دو ارز خارجی متفاوت سود کسب کنید.
  • یا اینکه می‌توانید از خرید و فروش یک ارز در بازار فارکس چیست ثابت با استفاده از تغییرات نرخ آن ارز سود ببرید.

یک سرمایه‌گذار می‌تواند از تفاوت بین دو نرخ بهره در دو اقتصاد مختلف با خرید ارز با نرخ بهره بالاتر و کوتاه‌کردن ارز با نرخ بهره کم‌تر سود ببرد. قبل از بحران مالی ۲۰۰۸، فروش ین ژاپن (JPY) و خرید پوند انگلیس (GBP) بسیار رایج بود، زیرا تفاوت نرخ بهره بسیار زیاد بود. این استراتژی گاهی اوقات به‌عنوان تجارت حمل ارز نامیده می‌شود، که در ادامه به تجارت حمل ارز در بازار فارکس چیست خواهیم پرداخت.

ارز مبنا و مظنه در بازار فارکس چیست؟

ارز مبنا اولین ارزی است که در یک جفت ارز فارکس فهرست شده است، در حالی که ارز مقابل آن، ارز مظنه نامیده می‌شود. معاملات در «بازار فارکس چیست» همیشه شامل فروش یک ارز به‌منظور خرید ارز دیگر است. به همین دلیل است که آن را به‌صورت جفتی نقل می‌کنند. در واقع، قیمت یک جفت ارز به ارزش یک واحد ارز پایه در مقابل ارز مظنه است.

هر ارز در این جفت به‌عنوان یک کد سه حرفی فهرست شده است، که معمولاً از دو حرف که مخفف منطقه و یکی برای خود ارز است، تشکیل می‌شود. به‌عنوان مثال، GBP/USD یک جفت ارز است که شامل خرید پوند بریتانیا و فروش دلار آمریکا می‌شود.

بنابراین در مثال زیر، GBP ارز پایه و USD ارز مظنه است. اگر GBP/USD با قیمت 1.35361 معامله می‌شود، یک پوند 1.35361 دلار ارزش دارد. اگر پوند در برابر دلار افزایش یابد، آنگاه یک پوند به دلار بیش‌تری می‌ارزد و قیمت جفت افزایش می‌یابد. اگر کاهش یابد، قیمت جفت کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که قیمت ارز پایه در یک جفت ارز احتمالاً در برابر ارز مظنه تقویت می‌شود، می‌توانید این جفت را خریداری کنید. اگر فکر می‌کنید ضعیف می‌شود و قیمت آن نزولی است، می‌توانید جفت را بفروشید.

برای دسته‌بندی منظم، اکثر ارائه‌دهندگان جفت ارزها را به دسته‌های زیر تقسیم می‌کنند:

  • جفت اصلی در بازار فارکس چیست؟ هفت ارز که 80 درصد معاملات جهانی «بازار فارکس چیست» را تشکیل می‌دهند، جفت‌های اصلی هستند. جفت‌های اصلی شامل EUR/USD (یورو در برابر دلار آمریکا)، USD/JPY (دلار آمریکا در برابر ین ژاپن)، GBP/USD (پوند استرلینگ در برابر دلار آمریکا)، USD/CHF (دلار آمریکا در برابر فرانک سوئیس)، USD/CAD (دلار آمریکا در برابر دلار کانادا) و AUD/USD (دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا) می‌باشند.
  • جفت کوچک در بازار فارکس چیست؟ این جفت ارزها که کم‌تر معامله می‌شوند، اغلب به جای دلار آمریکا، ارزهای اصلی را در برابر یکدیگر نشان می‌دهند. شامل: EUR/GBP، EUR/CHF، GBP/JPY
  • جفت‌های عجیب و غریب در بازار فارکس چیست؟ در این دسته از جفت ارزها یک ارز اصلی در مقابل ارز یک اقتصاد کوچک یا نوظهور قرار می‌گیرد. شامل: USD/PLN (دلار آمریکا در مقابل زلوتی لهستان)، GBP/MXN (استرلینگ در برابر پزو مکزیک)، EUR/CZK (یورو در برابر کرون چک اسلواکی)
  • جفت ارز منطقه‌ای در بازار فارکس چیست؟ جفت‌های طبقه‌بندی‌شده بر اساس منطقه، مانند اسکاندیناوی یا استرالیا. شامل: EUR/NOK (یورو در مقابل کرون نروژ)، AUD/NZD (دلار استرالیا در برابر دلار نیوزلند)، AUD/SGD (دلار استرالیا در مقابل دلار سنگاپور)

بورس فارکس چیست

بازار فارکس چیست: مروری بر بازارهای فارکس

بازار فارکس چیست جایی است که ارزهای کشورهای مختلف در این بازار معامله می‌شوند. بازار فارکس تنها بازار معاملاتی واقعاً مستمر و بدون توقف در جهان است. در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه‌ی شرکت‌های نهادی و بانک‌های بزرگ بود که به نمایندگی از مشتریان عمل می‌کردند. اما در سال‌های اخیر بیش‌تر به‌سمت خرده‌فروشی سوق یافته است و تاجران و سرمایه‌گذاران با اندازه‌های مختلف هلدینگ شروع به مشارکت در آن کرده‌اند.

یکی از جنبه‌های جالب بازار فارکس چیست این است که هیچ ساختمان فیزیکی برای این بازار وجود ندارد که به‌عنوان مکان معاملاتی برای بازارها عمل کند. در عوض، این بازار مجموعه‌ای از اتصالات است که از طریق پایانه‌های تجاری و شبکه‌های کامپیوتری ایجاد می‌شود. مشارکت کنندگان در بازار فارکس چیست موسسات، بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاران خرد هستند.

بازار ارز نسبت به سایر بازارهای مالی مبهم تلقی می‌شود. ارزها در بازارهای فرابورس معامله می‌شوند که در آن افشای اطلاعات اجباری نیست. استخرهای نقدینگی بزرگ از شرکت‌های نهادی یکی از ویژگی‌های رایج معاملات تبادل ارزهای خارجی است.

می‌توان فرض کرد که پارامترهای اقتصادی یک کشور باید مهم‌ترین معیار برای تعیین قیمت ارز آن کشور در «بازار فارکس چیست» باشد. اما اینطور نیست. یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که انگیزه‌ی موسسات مالی بزرگ مهم‌ترین نقش را در تعیین قیمت ارز ایفا می‌کند.

وقتی مردم به بازار فارکس چیست مراجعه می‌کنند، معمولاً به بازار نقدی اشاره می‌کنند. بازارهای آتی و فورارد معمولاً در بین شرکت‌هایی که باید ریسک‌های ارز خارجی خود را تا تاریخ مشخصی در آینده پوشش دهند، محبوبیت بیش‌تری دارند.

در ادامه‌ی مطلب به شرح بازار نقدی در بازار فارکس چیست و شرح بازارهای فیوچر و فوروارد می‌پردازیم.


معاملات نقدی در بازار فارکس چیست؟

برای پاسخ‌دادن به سوال معاملات نقدی در بازار فارکس چیست باید بدانیم که معاملات فارکس در مارکتی نقدی همیشه بیش‌ترین حجم را داشته است.

پیش از این، حجم معاملات در بازارهای فیوچر و بازارهای فوروارد از بازارهای نقدی پیشی گرفت. با این حال، حجم معاملات برای بازارهای نقدی فارکس با ظهور تجارت الکترونیک و تعداد کارگزاران «بازار فارکس چیست» افزایش یافت.

بازار نقدی جایی است که ارزها بر اساس قیمت معاملاتی آن‌ها خرید و فروش می‌شوند. این قیمت توسط نرخ عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و بر اساس عوامل متعددی از جمله نرخ‌های بهره فعلی، عملکرد اقتصادی، واکنش‌های احساسی معامله‌گران نسبت به موقعیت‌های سیاسی جاری (چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی) و تصور عملکرد آتی یک ارز در برابر ارز دیگر محاسبه می‌شود.

معامله نهایی به‌عنوان معامله نقدی شناخته می‌شود. این یک معامله دوجانبه است که در آن یکی از طرفین مبلغ ارز مورد توافق را به طرف مقابل تحویل می‌دهد و مقدار مشخصی از ارز دیگر را به ارزش نرخ مبادله‌ای توافق شده دریافت می‌کند. پس از بسته شدن یک موقعیت در بازار فارکس چیست، تسویه نقدی صورت می‌گیرد.

در حالی که بازار نقدی در «بازار فارکس چیست» معمولاً به‌عنوان بازاری شناخته می‌شود که با معاملات در حال حاضر (و نه در آینده) سروکار دارد، این معاملات در واقع دو روز طول می‌کشد تا تسویه حساب شود.


قرارداد فیوچر (Future) و فوروارد (Forward) در بازار فارکس چیست؟

قرارداد فوروارد در بازار فارکس چیست یک قرارداد خصوصی بین دو طرف برای خرید ارز در تاریخ آتی و با قیمت از پیش تعیین‌شده در بازارهای فرابورس است. همچنین، قرارداد فیوچر در بازار فارکس چیست یک توافق استاندارد بین دو طرف برای تحویل ارز در تاریخ آتی و با قیمت از پیش تعیین شده است که البته معاملات فیوچر در بورس و نه در فرابورس انجام می‌شوند.

در معامله‌ی فوروارد در بازار فارکس چیست، قراردادها در فرابورس بین دو طرف خرید و فروش می‌شود که شرایط توافق را بین خود تعیین می‌کنند. در بازار فیوچر، قراردادهای آتی بر اساس اندازه استاندارد و تاریخ تسویه در بازارهای کالاهای عمومی، مانند بورس کالای شیکاگو (CME) خرید و فروش می‌شوند.

در ایالات متحده، انجمن ملی معاملات آتی (NFA) بازار آتی را تنظیم می‌کند. قراردادهای آتی در بازار فارکس چیست دارای جزئیات خاصی هستند. این جزئیات شامل تعداد واحدهای مورد معامله، تاریخ تحویل و تسویه حساب، و حداقل افزایش قیمت که قابل سفارشی نیست، می‌شود.

صرافی به‌عنوان طرف مقابل معامله‌گر عمل می‌کند و خدمات ترخیص و تسویه حساب را ارائه می‌دهد. هر دو نوع قرارداد الزام‌آور هستند و معمولاً پس از انقضا به‌صورت نقدی در صرافی مورد نظر تسویه می‌شوند. با این حال، قراردادها در بازار فارکس چیست را همچنان می‌توان قبل از انقضا نیز خرید و فروش کرد.

معاملات فیوچر و فوروارد ارز می‌توانند هنگام معامله ارزها از معامله‌گر در برابر ریسک محافظت کنند. معمولاً شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از این بازارهای فیوچر و فوروارد برای محافظت در برابر نوسانات آتی نرخ ارز استفاده می‌کنند.


محرک‌های بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس چیست از ارزهای سراسر جهان تشکیل شده است که می‌تواند پیش‌بینی نرخ ارز را دشوار کند، زیرا عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند در تغییرات قیمت نقش داشته باشد. با این حال، مانند بسیاری از بازارهای مالی، بازار فارکس چیست در درجه اول توسط نیروهای عرضه و تقاضا هدایت می‌شود و درک تأثیراتی که باعث نوسانات قیمت می‌شوند، مهم است.


نقش بانک‌های مرکزی در بازار فارکس چیست؟

عرضه ارز در بازار فارکس چیست توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شود که می‌توانند اقداماتی را اعلام کنند که تأثیر قابل توجهی بر قیمت ارز آن‌ها خواهد داشت. به‌عنوان مثال، تسهیل کمی، شامل تزریق پول بیش‌تر به اقتصاد است و می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز شود.

گزارش‌های خبری

بانک‌های تجاری و سایر سرمایه‌گذاران تمایل دارند سرمایه خود را در اقتصادهایی که چشم‌انداز قوی دارند، سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین، اگر یک خبر مثبت در مورد یک منطقه خاص به بازارها، از جمله بازار فارکس چیست برسد، باعث تشویق سرمایه‌گذاری و افزایش تقاضا برای ارز آن منطقه می‌شود. در صورت عدم افزایش موازی عرضه برای ارز، اختلاف عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت آن می‌شود.

به‌طور مشابه، یک خبر منفی می‌تواند باعث کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش قیمت ارز در بازار فارکس چیست شود. به همین دلیل است که ارزها سلامت اقتصادی گزارش شده منطقه‌ای را که نمایندگی می‌کنند منعکس می‌کنند.


نقش احساسات معاملاتی در بازار فارکس چیست؟

جو بازار که اغلب در واکنش به اخبار است نیز می‌تواند نقش مهمی در افزایش قیمت ارز در بازار فارکس چیست داشته باشد. اگر معامله‌گران بر این باورند که یک ارز در جهت خاصی حرکت می‌کند، بر این اساس معامله می‌کنند و ممکن است دیگران را متقاعد کنند که از این روند پیروی کنند و تقاضا را افزایش یا کاهش دهند.

رتبه‌بندی اعتباری

سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند بازدهی را که می‌توانند از یک بازار به دست آورند، به حداکثر برسانند و در عین حال ریسک خود را به حداقل برسانند. بنابراین، در کنار نرخ‌های بهره و داده‌های اقتصادی، ممکن است هنگام تصمیم‌گیری در مورد محل سرمایه‌گذاری، به رتبه‌بندی اعتبار نیز توجه کنند.

رتبه اعتباری یک کشور ارزیابی مستقلی از احتمال بازپرداخت بدهی‌های کشور است. کشوری با رتبه اعتباری بالا به‌عنوان منطقه‌ای امن برای سرمایه‌گذاری نسبت به کشوری با رتبه اعتباری پایین تلقی می‌شود.

هنگامی که رتبه‌بندی اعتباری ارتقا و کاهش می‌یابد، این موضوع اغلب مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد. کشوری با رتبه اعتباری ارتقا یافته می‌تواند شاهد افزایش قیمت ارز خود در بازار فارکس چیست باشد و همچنین، کشوری که به لحاظ رتبه‌بندی اعتباری در مرتبه‌ی پایین‌تری قرار دارد، به احتمال زیاد با کاهش قیمت ارز خود در بازار فارکس چیست مواجه خواهد شد.

جنگ ارزی: کاهش عمدی ارزش پول

تا به حال، به‌اندازه کافی ساده به نظر می‌رسید که یک ارز گران‌تر برابر با خبر خوب برای یک کشور باشد. اما فرمول‌ها در صنعت بازار فارکس چیست نادر هستند و هرگز به این سادگی نیست. در برخی موارد، یک ارز قوی بهترین گزینه برای یک کشور نیست.

بیایید به چین به‌عنوان نمونه‌ای از این موضوع نگاه کنیم. در چند دهه گذشته، دولت چین به‌ویژه توسط دونالد ترامپ متهم به کاهش مداوم ارزش پول چین، به‌منظور پیشبرد اقتصاد خود شده است.


پوشش ریسک (Hedging) در بازار فارکس چیست؟

شرکت‌هایی که در کشورهای خارجی تجارت می‌کنند، به‌دلیل نوسانات ارزش ارز هنگام خرید یا فروش کالاها و خدمات خارج از بازار داخلی خود در معرض ریسک هستند. بازارهای ارز راهی برای پوشش ریسک ارزی با تعیین نرخی که معامله در آن انجام می‌شود، فراهم می‌کند.

برای انجام این کار، یک معامله‌گر می‌تواند ارزها را در قراردادهای فوروارد یا قرارداد سوآپ (قرارداد قابل معاوضه) از قبل بخرد یا بفروشد، که نرخ ارز را تثبیت می‌کند. به‌عنوان مثال، تصور کنید که یک شرکت قصد دارد مخلوط‌کن‌های ساخت ایالات متحده را، هنگامی که نرخ مبادله یورو و دلار (EUR/USD) برابر 1 دلار باشد، در اروپا بفروشد.

هزینه ساخت این مخلوط کن 100 دلار است و شرکت آمریکایی قصد دارد آن را به قیمت 150 یورو بفروشد، که قابل رقابت با سایر مخلوط‌کن‌هایی است که در اروپا ساخته شده اند. اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد، شرکت در ازای هر فروش ۵۰ دلار سود خواهد داشت، زیرا نرخ مبادله‌ی جفت ارز EUR/USD برابر ۱ است.

حال فرض کنید که ارزش دلار آمریکا در برابر یورو شروع به افزایش می‌کند، تا زمانی که نرخ مبادله EUR/USD به 0.80 برسد. به این معنی که اکنون برای خرید 1 یورو 0.80 دلار هزینه دارد.

مشکلی که این شرکت حالا با آن مواجه است این است که در حالی که ساخت مخلوط‌کن هنوز 100 دلار هزینه دارد، شرکت فقط می‌تواند محصول را با قیمت رقابتی 150 یورو بفروشد، که وقتی به دلار تبدیل شود، فقط 120 دلار است.

دلار گران‌تر منجر به سود بسیار کم‌تر از حد انتظار می‌شود. شرکت مخلوط‌کن می‌توانست این ریسک را با فروش کوتاه یورو و خرید دلار آمریکا در زمانی که برابر بودند کاهش دهد. به این ترتیب، اگر ارزش دلار آمریکا افزایش یابد، سود حاصل از تجارت کاهش سود حاصل از فروش مخلوط‌کن‌ها را جبران می‌کند.

اگر ارزش دلار آمریکا کاهش یابد، آنگاه نرخ ارز مطلوب‌تر، سود حاصل از فروش مخلوط‌کن‌ها را افزایش می‌دهد که زیان‌های تجارت را جبران می‌کند.

پوشش ریسک از این دست در معاملات آتی (فیوچر) ارز قابل انجام است. مزیت پوشش ریسک برای معامله‌گر این است که قراردادهای آتی استاندارد‌شده هستند و توسط یک مقام مرکزی تسویه می‌شوند. با این حال، معاملات آتی ارز ممکن است نقدینگی کم‌تری نسبت به معاملات فوروارد داشته باشد که غیرمتمرکز هستند و در سیستم بین بانکی در سراسر جهان وجود دارند.

به‌طور خلاصه در پاسخ به سوال پوشش ریسک در بازار فارکس چیست می‌توان گفت، عمل پوشش ریسک در بازار فارکس چیست یک نوع سرمایه‌گذاری است که از سرمایه‌ی شما در برابر خطر تغییر ارزش ارز محافظت می‌کند.

این استراتژي در صورت از دست‌دادن ارزش ارز، ضرر شما را به مبلغ از پیش تعیین‌شده محدود می‌کند. Hedging به‌نوعی مانند گرفتن یک طرح بیمه است. شما یک مبلغ توافقی را پرداخت می‌کنید و در صورت سرقت از خانه شما فقط مبلغ مشخصی از فرانشیز را از دست می‌دهید.

 

استراتژی‌های پوشش: از سرمایه‌تان در برابر موقعیت‌های مخاطره‌آمیز محافظت کنید.

معمولاً سرمایه‌گذاران برای تضمین حق خرید یا فروش سهام با قیمت مشخص از ابزارهای مشتقه استفاده می‌کنند. در اینجا به «محافظت از ریسک در بازار فارکس چیست» پرداخته ایم.

اگر سهام را به این امید خریداری می‌کنید که افزایش یابد، اما همچنین می‌خواهید از خود در برابر سقوط شدید ارزش آن محافظت کنید، می‌توانید ریسک را با گزینه فروش محافظت کنید. این مستلزم پرداخت هزینه اندکی برای قراردادی است که به شما امکان می‌دهد سهام را با همان قیمتی که خریده اید بفروشید.

شما همچنین می‌توانید از طریق تنوع بخشیدن به معاملات از ریسک محافظت کنید. با داشتن پورتفولیوی متنوع در بازار فارکس چیست، بعید است که دارایی‌های شما به‌طور همزمان کاهش پیدا کند، که مدیریت آن را آسان‌تر می‌کند. این ایده این است که همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید.

به‌عنوان مثال، معامله‌گران برای جبران ریسک مالکیت سهام، اوراق قرضه می‌خرند، زیرا زمانی که قیمت سهام کاهش می‌یابد، ارزش اوراق قرضه افزایش می‌یابد. با این حال، این راهکار بیش‌تر فقط برای اوراق قرضه شرکتی با درجه بالا قابل اجرا است. سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر مانند اوراق قرضه ناخواسته با کاهش قیمت سهام سقوط می‌کنند، زیرا هر دو سرمایه‌گذاری پرریسکی هستند.

سفته‌بازی در بازار فارکس چیست؟

عواملی مانند نرخ بهره، جریان‌های تجاری، گردشگری، قدرت اقتصادی و ریسک‌های ژئوپلیتیکی (سیاست جغرافیایی) بر عرضه و تقاضای ارز در بازار فارکس چیست تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد نوسانات روزانه در بازارهای فارکس می‌شود. فرصتی برای سودبردن از تغییراتی که ممکن است ارزش یک ارز را در مقایسه با ارز دیگر افزایش یا کاهش دهد، وجود دارد.

پیش‌بینی تضعیف یک ارز اساساً شبیه به این است که ارز دیگر آن جفت ارز تقویت شود، زیرا در بازار فارکس چیست ارزها به‌صورت جفت معامله می‌شوند. تاجری را تصور کنید که انتظار دارد نرخ بهره در ایالات متحده در مقایسه با استرالیا افزایش یابد، در حالی که نرخ مبادله بین دو ارز (AUD/USD)  ۰.۷۱ است (یعنی برای خرید 1.00 دلار استرالیا 0.71 دلار آمریکا نیاز است).

معامله‌گر معتقد است که نرخ‌های بهره بالاتر ایالات متحده باعث افزایش تقاضا برای دلار آمریکا می‌شود و بنابراین نرخ مبادله AUD/USD کاهش می‌یابد. زیرا برای خرید دلار استرالیا به دلارهای کم‌تر و قوی‌تری نیاز دارد. فرض کنید حق با معامله‌گر است و نرخ‌های بهره افزایش خواهد یافت، که نرخ مبادله AUD/USD را به 0.50 کاهش می‌دهد.

این بدان معناست که برای خرید 1.00 دلار استرالیا در بازار فارکس چیست به 0.50 دلار آمریکا نیاز است. اگر سرمایه‌گذار دلار AUD را فروخته بود و به‌مدت طولانی روی دلار آمریکا پیش می‌رفت، آن‌گاه می‌توانست از تغییر ارزش سود ببرد.

بازار فارکس چیست: راهنمای مبتدیان برای انجام معاملات فارکس
 

ثبت نام در فارکس 

معاملات ارزها در بازار فارکس چیست می‌تواند مخاطره‌آمیز و پیچیده باشد. معاملات بین بانکی دارای درجات مختلفی از مقررات است و ابزارهای فارکس استاندارد نیستند. در برخی از نقاط جهان، معاملات بازار فارکس چیست تقریباً به‌طور کامل غیرقانونی است.

بازار بین بانکی متشکل از بانک‌هایی است که در سرتاسر جهان با یکدیگر معامله می‌کنند. بانک‌ها خودشان باید ریسک و ریسک اعتباری را تعیین کنند و آن را بپذیرند. چنین مقرراتی برای حمایت از هر بانک شرکت‌کننده توسط صنعت وضع شده اند و اجرا می‌شوند. از آنجایی که معاملات توسط هر یک از بانک‌های شرکت‌کننده ایجاد می‌شود که پیشنهادات و پیشنهاداتی را برای یک ارز خاص ارائه می‌کنند، مکانیسم قیمت‌گذاری بازار فارکس چیست بر اساس عرضه و تقاضا است.

از آنجا که چنین جریان‌های تجاری بزرگی در داخل سیستم وجود دارد، برای معامله‌گران سرکش دشوار است که بر قیمت یک ارز تأثیر بگذارند. این سیستم به ایجاد شفافیت در بازار فارکس چیست برای سرمایه‌گذاران با دسترسی به معاملات بین بانکی کمک می‌کند.

اکثر معامله‌گران خرده‌فروشی کوچک با کارگزاران/فروشندگان بازار فارکس نسبتاً کوچک و تا حدی غیرقانونی معامله می‌کنند، که می‌توانند قیمت‌ها را مجدداً تکرار کنند و حتی علیه مشتریان خود معامله کنند. بسته به موقعیت مکانی و جغرافیایی‌ای که فروشنده در آن قرار دارد، ممکن است برخی مقررات دولتی و صنعتی وجود داشته باشد، اما این پادمان‌ها در سراسر جهان ناسازگار هستند.

اکثر سرمایه‌گذاران خرد باید زمان خود را صرف تحقیق در مورد یک فروشنده بازار فارکس چیست کنند تا دریابند که آیا این معامله در ایالات متحده یا بریتانیا (فروشندگان ایالات متحده و بریتانیا نظارت بیش‌تری دارند) یا در کشوری با قوانین و نظارت ضعیف تنظیم می‌شود یا نه.

همچنین ایده خوبی است که سعی کنید بفهمید در صورت بروز بحران در بازار یا ورشکستگی یک فروشنده، چه نوع محافظتی از حساب‌ها در بازار فارکس چیست در دسترس است.

 

بازار فارکس چیست: رایج‌ترین اصطلاحات بازار فارکس

پس از کسب دانش اولیه درباره‌ی مبادلات ارز و دانستن اینکه بازار فارکس چیست، بهترین راه برای آغاز راه معاملات‌تان در بازار فارکس چیست، یادگیری زبان این معاملات است. در ادامه، به چندی از رایج‌ترین و مهم‌ترین اصطلاحات این معاملات برای پرسش‌گران سوال بازار فارکس چیست اشاره کرده ایم:

  • حساب بازار فارکس چیست: از حساب فارکس برای انجام معاملات ارزی استفاده می‌شود. بسته به اندازه لات، سه نوع حساب فارکس وجود دارد.
  • حساب‌ خرد بازار فارکس چیست: حساب‌های خرد حساب‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند تا 1000 دلار ارز را در یک لات معامله کنید.
  • مینی حساب بازار فارکس چیست: مینی حساب‌ها حساب‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند تا 10000 دلار ارز را در یک لات معامله کنید.
  • حساب‌های استاندارد در بازار فارکس چیست: حساب‌هایی که به شما امکان می‌دهند تا 100000 دلار ارز را در یک لات معامله کنید.
  • درخواست (Ask) در بازار فارکس چیست: درخواست (یا پیشنهاد) کم‌ترین قیمتی است که شما مایل به خرید ارز هستید. به‌عنوان مثال، اگر قیمت درخواستی 1.3891 دلار را برای پوند انگلیس قرار دهید، رقم ذکرشده کم‌ترین مقداری است که می‌خواهید برای یک پوند به دلار بپردازید. قیمت درخواستی معمولاً بیش‌تر از قیمت Bid است.
  • Bid در بازار فارکس چیست: Bid یک پیشنهاد قیمتی است که شما هنگام تمایل به فروش یک ارز اعلام می‌کنید. یک بازارساز در یک ارز معین مسئول ارائه مداوم پیشنهادات در پاسخ به سؤالات خریدار است. در حالی که قیمت Bid  معمولاً کم‌تر از قیمت‌های پیشنهادی هستند، در مواردی که تقاضا زیاد است، قیمت‌های پیشنهادی می‌تواند بالاتر از قیمت‌های درخواستی باشد.
  • منظور از بازار نزولی در بازار فارکس چیست: بازار نزولی بازاری است که در آن قیمت‌ها در بین ارزها کاهش می‌یابد. بازارهای نزولی نشان‌دهنده‌ی روند نزولی بازار هستند و نتیجه عوامل بنیادی اقتصادی راکدکننده یا رویدادهای فاجعه‌آمیز مانند یک بحران مالی یا یک بلای طبیعی هستند.
  • منظور از بازار گاوی در بازار فارکس چیست: بازار گاوی بازاری است که در آن قیمت برای همه ارزها افزایش می‌یابد. بازارهای صعودی نشان‌دهنده‌ی روند صعودی بازار است و نتیجه اخبار خوش‌بینانه در مورد اقتصاد جهانی است.
  • قرارداد ما به‌التفاوت در بازار فارکس چیست: قرارداد ما به‌التفاوت (CFD) مشتقه‌ای است که معامله‌گران را قادر می‌سازد تا در مورد تغییرات قیمت ارزها بدون داشتن مالکیت واقعی دارایی اساسی به سفته‌بازی بپردازند. معامله‌گری که شرط می‌بندد که قیمت یک جفت ارز در بازار فارکس چیست افزایش می‌یابد، برای آن جفت ارز CFD می‌خرد، در حالی که کسانی که معتقدند قیمت آن کاهش می‌یابد، CFD‌های مربوط به آن جفت ارز را می‌فروشند. استفاده از اهرم در معاملات فارکس به این معنی است که یک معامله CFD به اشتباه می‌تواند منجر به زیان‌های سنگین شود.
  • منظور از اهرم در بازار فارکس چیست: اهرم استفاده از سرمایه قرض گرفته‌شده برای چند برابرکردن بازده است. بازار فارکس چیست با اهرم‌های بالا مشخص می‌شود و معامله‌گران اغلب از این اهرم‌ها برای تقویت موقعیت خود استفاده می‌کنند.
    • مثال: یک معامله‌گر ممکن است فقط 1000 دلار از سرمایه خود را جمع‌آوری کند و 9000 دلار از کارگزار خود وام بگیرد تا در برابر یورو در معامله در برابر ین شرط‌بندی کند. از آنجایی که کارگزار از سرمایه خود بسیار اندک استفاده کرده‌اند، معامله‌گر می‌تواند سود قابل توجهی را در صورتی که معامله در جهت درست پیش برود، به دست آورد. جنبه منفی یک محیط با اهرم بالا این است که خطرات منفی افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به زیان‌های قابل توجهی شود. در مثال بالا، اگر معامله در جهت مخالف پیش رود، ضرر معامله‌گر چند برابر می‌شود.
  • لات در بازار فارکس چیست: ارزها در بازار فارکس چیست در اندازه‌های استاندارد معروف به لات معامله می‌شوند. چهار اندازه‌ی معمولی برای لات در بازار فارکس چیست وجود دارد: استاندارد، مینی، میکرو و نانو. اندازه لات استاندارد شامل 100000 واحد ارز است. اندازه‌های مینی لات شامل 10000 واحد و اندازه‌های میکرو لات از 1000 واحد ارز تشکیل می‌شوند. برخی از کارگزاران نیز اندازه‌های لات‌های نانویی از ارزها را به ارزش 100 واحد ارز به معامله‌گران عرضه می‌کنند. انتخاب اندازه لات تأثیر قابل توجهی بر سود یا زیان کل تجارت دارد. هر چه اندازه لات بزرگ‌تر باشد، سود (یا زیان) بیش‌تر است و بالعکس.
  • مارجین: مارجین پولی است که در یک حساب برای معامله ارز کنار گذاشته می‌شود. مارجین به کارگزار کمک می‌کند تا کارگزار اطمینان حاصل کند که معامله‌گر، حتی اگر معامله به دلخواه او پیش نرود، توانا باقی می‌ماند و می‌تواند تعهدات پولی خود را انجام دهد. مقدار مارجین در بازار فارکس چیست بستگی به موجودی معامله‌گر و مشتری در یک دوره زمانی دارد. مارجین همراه با اهرم (که در بالا تعریف شد) برای معاملات در بازارهای فارکس استفاده می‌شود.
  • منظور از پیپ (Pip) در بازار فارکس چیست: پیپ حداقل حرکت قیمت، برابر با چهار رقم اعشار است که در بازار ارز انجام می‌شود. یک پیپ برابر با 0.0001 است. صد پیپ برابر با 1 سنت و 10000 پیپ برابر با 1 دلار است. مقدار پیپ بسته به اندازه لات استاندارد ارائه‌شده توسط یک کارگزار می‌تواند تغییر کند. در لات استاندارد 100000 دلاری، هر پیپ دارای ارزش 10 دلار خواهد بود. از آنجایی که معاملات ارز از اهرم قابل توجهی برای معاملات استفاده می‌کنند، تحرکات محدود قیمت، که بر حسب پیپ تعریف می‌شوند، می‌توانند تأثیر بزرگی بر معامله داشته باشند.
  • اسپرد در بازار فارکس چیست: اسپرد تفاوت بین قیمت پیشنهادی (فروش) و قیمت درخواستی (خرید) یک ارز در بازار فارکس است. معامله‌گران بازار فارکس چیست کمیسیون دریافت نمی‌کنند. آن‌ها از طریق اسپرد درآمد کسب می‌کنند. اندازه اسپرد تحت تأثیر عوامل زیادی است. برخی از آن‌ها اندازه تجارت شما، تقاضا برای ارز و نوسانات آن است.
  • تیراندازی و شکار: تیراندازی و شکار به معنای خرید و فروش ارز در نزدیکی نقاط از پیش تعیین‌شده برای به حداکثر رساندن سود است. کارگزاران در این عمل زیاده‌روی می‌کنند و تنها راه برای مقابله با آن‌ها در بازار فارکس چیست، شبکه‌سازی با معامله‌گران دیگر و مشاهده الگوهای چنین فعالیت‌هایی است.

تجارت فارکس چیست

چگونه تجارت فارکس را شروع کنیم؟

پس از اینکه به جواب سوال بازار فارکس چیست دست یافتید، نوبت به یادگیری تکنیک‌ها و استراتژي‌های معامله در بازار فارکس می‌رسد. معاملات بازار فارکس چیست مشابه معاملات سهام است. در اینجا چند مرحله برای شروع معاملات در بازار فارکس آورده شده است.

  1. در مورد بازار فارکس چیست بیاموزید: اگرچه انجام تجارت در بازار فارکس چیست پیچیده نیست، اما یک پروژه‌ی به‌خصوص است و به دانش تخصصی نیاز دارد. برای مثال، نسبت اهرمی برای معاملات فارکس بیش‌تر از سهام است و محرک‌های حرکت قیمت ارز با بازارهای سهام متفاوت است. چندین دوره آنلاین برای مبتدیان وجود دارد که نکات تجارت بازار فارکس چیست را آموزش می‌دهند.
  2. افتتاح حساب واقعی در کارگزاری: برای شروع معاملات در بازار فارکس چیست به یک حساب معاملاتی فارکس در یک کارگزاری مانند کارگزاری فارکسر نیاز دارید. کارگزاران فارکس کمیسیونی دریافت نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها از طریق اسپرد بین قیمت خرید و فروش درآمد کسب می‌کنند. به‌عنوان یک معامله‌گر مبتدی در بازار فارکس چیست، ایده خوبی است که یک مینی حساب معاملاتی فارکس با سرمایه کم راه‌اندازی کنید. چنین حساب‌هایی دارای محدودیت‌های معاملاتی متغیری هستند و به کارگزاران اجازه می‌دهند معاملات خود را به مقادیر کم‌تر از 1000 واحد ارز محدود کنند. برای زمینه، لات حساب استاندارد برابر با 100000 واحد ارزی است. داشتن یک میکرو حساب فارکس به شما کمک می‌کند تا با انجام تجارت و معاملات در بازار فارکس چیست راحت‌تر شوید و سبک معاملاتی خود را تعیین کنید.
  3. یک استراتژی معاملاتی ایجاد کنید: در حالی که همیشه نمی‌توان حرکت بازار را پیش‌بینی و زمان‌بندی کرد، اما داشتن یک استراتژی معاملاتی در بازار فارکس چیست به شما کمک می‌کند دستورالعمل‌های گسترده و نقشه‌ی راه را برای معاملات تعیین کنید.یک استراتژی معاملاتی خوب مبتنی بر واقعیت موقعیت قرارگیری و امور مالی شما است. چنین استراتژي‌ای مقدار پول نقدی را که می‌خواهید برای معامله قرار دهید و به تبع آن میزان ریسکی را که می‌توانید تحمل کنید بدون اینکه از موقعیت خود خارج شوید را در نظر می‌گیرد.به یاد داشته باشید، بازار فارکس چیست عمدتاً یک محیط با اهرم بالا است. اما به کسانی که تمایل بیش‌تری به ریسک دارند، پاداش بیش‌تری ارائه می‌دهد.
  4. دائما موقعیت معاملات خود را بررسی کنید: هنگامی که معامله را در بازار فارکس چیست شروع کردید، همیشه موقعیت‌های خود را در پایان روز بررسی کنید. اکثر نرم‌افزارهای معاملاتی قبلاً حسابداری روزانه معاملات را ارائه می‌دهند. مطمئن شوید که هیچ موقعیت معلقی برای پرکردن ندارید و پول نقد کافی در حساب خود برای انجام معاملات پیش رو دارید.
  5. ایجاد تعادل عاطفی در انجام معاملات: انجام معاملات در بازار فارکس چیست مبتدی مملو از ترن هوایی هیجانی و سوالات بی‌پاسخ است. آیا برای کسب سود بیش‌تر باید مدت زمان بیش‌تری در موقعیت خود باقی می‌ماندید؟ چگونه گزارش مربوط به اعداد پایین تولید ناخالص داخلی (GDP) را، که منجر به کاهش ارزش کلی پرتفوی شما شد، از دست دادید؟ وسواس در مورد چنین سوالات بی‌پاسخی می‌تواند شما را به سوی سردرگمی سوق دهد. به همین دلیل مهم است که تحت تأثیر موقعیت‌های معاملاتی خود در بازار فارکس چیست قرار نگیرید و تعادل عاطفی را در بین سود و زیان ایجاد کنید. در مورد بستن موقعیت‌های خود در مواقع لزوم، منضبط عمل کنید.

داشتن استراتژی در بازار فارکس چیست؟

استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس چیست زیر توسط معامله‌گران برای ارائه ساختاری برای تلاش‌های معاملاتی آن‌ها استفاده می‌شود. این استراتژی‌ها به‌طور خاص برای بازارهای فارکس طراحی نشده‌اند، بلکه استراتژی‌های کلی هستند که می‌توانند در تمام بازارهای مالی اعمال شوند. استراتژی‌‌ای که تصمیم می‌گیرید آن را به‌کار بگیرید، با شیوه‌ی معامله‌گری شما مرتبط است.

برای شروع و تمرین کردن استراتژی‌های معاملاتی بازار فارکس چیست یک حساب باز کنید. ابتدایی‌ترین شکل‌های معاملات در بازار فارکس چیست، تجارت طولانی و تجارت کوتاه است. در یک معامله طولانی، معامله‌گر شرط‌بندی می‌کند که قیمت ارز در آینده افزایش می‌یابد و می‌توانند از آن سود ببرند. یک معامله کوتاه شامل یک شرط‌بندی برای کاهش قیمت جفت ارز در آینده است.

معامله‌گران همچنین می‌توانند از استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر تحلیل تکنیکال، مانند میانگین شکست و میانگین متحرک، برای تنظیم دقیق رویکرد خود در معاملات استفاده کنند. بسته به مدت و تعداد معاملات، استراتژی‌های معاملاتی را می‌توان به چند دسته‌ی دیگر طبقه‌بندی کرد:

استراتژی اسکالپینگ در بازار فارکس چیست؟

معامله‌گران در بازار فارکس چیست که معاملات کوتاه‌مدت را برای چند دقیقه ترجیح می‌دهند، یا آن‌هایی که سعی می‌کنند چندین حرکت قیمت را به دست آورند، استراتژی اسکالپینگ را ترجیح می‌دهند. اسکالپینگ در بازار فارکس چیست بر روی انباشت سودهای کوچک اما مکرر و همچنین تلاش برای محدودکردن هرگونه ضرر تمرکز دارد.

این معاملات کوتاه‌مدت شامل تغییرات قیمت فقط چند پیپ می‌شود، اما با وجود اهرم بالا، معامله‌گر همچنان می‌تواند خطر زیان‌های قابل توجهی داشته باشد.

این استراتژی در بازار فارکس چیست معمولاً برای کسانی مناسب است که می‌توانند زمان خود را به دوره‌های معاملاتی با حجم بالاتر اختصاص دهند و می‌توانند تمرکز خود را روی این معاملات سریع حفظ کنند.

به‌طور خلاصه، یک معامله اسکالپ در بازار فارکس چیست شامل موقعیت‌هایی است که حداکثر برای چند ثانیه یا چند دقیقه نگه داشته می‌شوند و مقدار سود از نظر تعداد پیپ‌ها محدود می‌شود. قرار است چنین معاملاتی انباشته باشند، به این معنی که سودهای کوچکی که در هر معامله جداگانه به دست می‌آید در پایان یک روز یا دوره زمانی به مقدار مرتبی می‌رسد.

این استراتژي بر پیش‌بینی‌پذیری نوسانات قیمت تکیه می‌کند و نمی‌تواند نوسانات زیادی را کنترل کند. بنابراین، معامله‌گران تمایل دارند چنین معاملاتی را به نقدشوندگی‌ترین جفت‌ها و در شلوغ‌ترین زمان معاملات در طول روز محدود کنند.

معاملات روز در بازار فارکس چیست؟

اگر می‌خواهید برای دوره‌های کوتاه معامله کنید، اما با ماهیت سریع اسکالپینگ راحت نیستید، معاملات روزانه یک استراتژی جایگزین تجارت در بازار فارکس چیست است. این استراتژی معمولاً شامل یک معامله در روز است که یک شبه انجام نمی‌شود.

سود یا زیان نتیجه هر گونه تغییر قیمت در روز در جفت ارز مربوطه است. این نوع معاملات به زمان کافی برای تحقیق و نظارت بر تجارت و همچنین درک خوبی از اینکه چگونه اقتصاد می‌تواند بر جفت مورد معامله شما تأثیر بگذارد نیاز دارد.

اگر اخبار اقتصادی مهمی در آن روز منتشر شود، می‌تواند بر موقعیت شما تأثیر بگذارد. درباره «معاملات روز در بازار فارکس چیست» بیش‌تر مطالعه کنید.

به بیانی ساده‌تر، معاملات روز در بازار فارکس چیست، معاملات کوتاه مدتی هستند که در آن موقعیت‌ها در همان روز حفظ و نقد می‌شوند. مدت معاملات روزانه می‌تواند ساعت یا دقیقه باشد. معامله‌گران روزانه برای به حداکثر رساندن سود خود به مهارت‌های تحلیل تکنیکال و دانش شاخص‌های فنی مهم نیاز دارند.

معاملات نوسانی در بازار فارکس چیست؟

برای معامله‌گرانی که سبک معاملاتی میان‌مدت را ترجیح می‌دهند، که در آن موقعیت‌ها را می‌توان برای چند روز نگه داشت، استراتژی معاملات نوسانی در بازار فارکس چیست وجود دارد.

اگرچه این استراتژی معمولاً به معنای زمان کم‌تری برای تثبیت در بازار نسبت به معاملات روزانه است، اما شما را در معرض خطر هر گونه اختلال یک شبه یا شکاف قرار می‌دهد. بهتر است که پیش از انجام معاملات نوسانی درباره استراتژی‌های «معاملاتی نوسانی در بازار فارکس چیست» بیش‌تر مطالعه کنید.

در یک معامله نوسانی، معامله‌گر موقعیت را برای مدتی بیش از یک روز حفظ می‌کند. یعنی ممکن است روزها یا هفته‌ها این موقعیت را حفظ کنند. معاملات نوسانی در بازار فارکس چیست می‌تواند در زمان اعلامیه‌های مهم توسط دولت‌ها یا زمان آشفتگی اقتصادی مفید باشد.

از آنجایی که معاملات نوسانی دارای خط زمانی طولانی‌تری هستند، نیازی به نظارت مداوم بر بازارها در طول روز ندارند. علاوه بر تحلیل تکنیکال، معامله‌گران نوسان باید بتوانند تحولات اقتصادی و سیاسی و تأثیر آن‌ها بر حرکت قیمت ارز را بسنجند.

معاملات فارکس چیست

معاملات پوزیشن (موقعیت) در بازار فارکس چیست؟

برای درک بهتر اینکه «معامله‌ی پوزیشن در بازار فارکس چیست»، باید در نظر بگیرید که صبورترین معامله‌گران ممکن است معاملات موقعیت در بازار فارکس چیست را انتخاب کنند، که کم‌تر به نوسانات بازار کوتاه‌مدت توجه دارند و در عوض بر بلند مدت تمرکز می‌کنند.

معامله‌گرانی که از استراتژي معاملات موقعیت در بازار فارکس چیست استفاده می‌کنند، موقعیت‌های خود را برای چندین هفته، ماه یا حتی سال حفظ خواهند کرد. هدف این استراتژی این است که ارزش جفت ارز در یک دوره بلندمدت افزایش یابد.

معاملات پوزیشن در بازار فارکس چیست بیش‌تر برای کسانی مناسب است که نمی‌توانند ساعاتی از روز را به معاملات اختصاص دهند اما درک دقیقی از اصول بازار دارند.

به‌صورت خلاصه، در یک معامله پوزیشن، معامله‌گر ارز را برای مدت طولانی نگه می‌دارد که تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها دوام می‌آورد. این نوع تجارت به مهارت‌های تحلیل بنیادی بیش‌تری نیاز دارد، زیرا مبنایی منطقی برای تجارت فراهم می‌کند.

استراتژی معامله‌ی حمل ارز در بازار فارکس چیست؟

استراتژی حمل ارز شامل وام گرفتن از یک جفت ارز کم‌تر برای تامین مالی خرید یک جفت ارز با نرخ بهره بالاتر است. این استراتژی در بازار فارکس چیست بسته به جفتی که معامله می‌کنید می‌تواند منفی یا مثبت باشد. هدف این است که از تفاوت در نرخ بهره یا «تفاوت نرخ بهره» بین دو ارز خارجی سود ببریم.

استراتژی‌های پیشرفته‌تر معاملات فارکس

استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس چیست که در بالا به آن‌ها اشاره شد، متغیرهای کلی مانند بازه زمانی فعال بودن یک موقعیت، زمان اختصاص داده شده به تحقیق در مورد بازارها و زمان صرف‌شده برای نظارت بر موقعیت‌ها را پوشش می‌دهد.

این کمک می‌کند تا تشخیص دهید چه زمانی معامله می‌کنید، چند موقعیت باز کنید و چگونه زمان خود را بین تحقیق در مورد بازارها و نظارت بر موقعیت‌های فعال تقسیم می‌کنید. با این حال، لیست زیر شامل استراتژی‌های معاملاتی بر اساس سطوح حمایت و مقاومت مهم است که به‌طور خاص برای بازار فارکس چیست طراحی شده اند.

1. استراتژی پرش

بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس چیست معتقدند سطوحی که در گذشته مهم بوده اند، می‌توانند در آینده نیز مهم باشند. این استراتژي از این منطق پیروی می‌کند که اگر یک معامله به یک سطح خاص کاهش یابد و سپس «بازگشت» کند، بازار به این سطح حمایت به‌عنوان مکان خوبی برای خرید نگاه می‌کند.

بنابراین، اگر جفت ارز در بازار فارکس چیست دوباره به آن سطح سقوط کند، می‌تواند به معنای یک فرصت معاملاتی بالقوه باشد.

2. استراتژی معامله‌ی خسته‌کننده

مانند تجزیه و تحلیل سطوح حمایت، معامله‌گران فارکس نیز سطوح مقاومت را تجزیه و تحلیل می‌کنند. سطح مقاومت نقطه‌ای است که بازار از اوج قبلی خود برگشت و به سمت پایین برگشت. اگر بازاری در حال افزایش باشد اما ناگهان سقوط کند، دیدگاه کلی احتمالاً این است که قیمت بسیار گران می‌شود.

این استراتژی تجارت در بازار فارکس چیست منعکس‌کننده‌ی استراتژی پرش است.

3. استراتژی شکست

سطوح مقاومت و حمایت پویا هستند و هر دو مستعد افت قیمت هستند. اگر قیمت از سطوح حمایتی یا مقاومتی مهم فراتر رود، احتمال شکست وجود دارد. بسیاری از معامله‌گران در بازار فارکس چیست می‌توانند این را به‌عنوان یک تغییر بالقوه مهم در احساسات بازار ببینند.

پیش از این، زمانی که جفت ارز در آن حد بالا بود، فروشندگان وارد بازار شدند و قیمت کاهش یافت، که نشان می‌داد بازار به سطح بیش از حد ارزش‌گذاری‌شده رسیده است. اگر آن ارتفاع قدیمی شکسته شود، به‌عنوان مقاومت شکستن شناخته می‌شود، پس چیزی به وضوح تغییر کرده است.

معامله‌گران اکنون خوشحال هستند که در جایی که قبلا فکر می‌کردند قیمت بسیار گران است به خرید ادامه می‌دهند. این می‌تواند یک استراتژی موثر معاملات در بازار فارکس چیست برای گرفتن روندهای جدید باشد. هر سفر با یک قدم شروع می‌شود. هنگامی که جهت در بازارها تغییر می‌کند، استراتژی معاملاتی شکست اغلب یکی از سیگنال‌های اولیه است.

4. استراتژی Breakdown در بازار فارکس چیست؟

استراتژي Breakdown در بازار فارکس چیست از نظر عملکرد مشابه، اما در جهت مخالف استراتژی شکست است. این استراتژی معاملاتی فارکس به گونه‌ای طراحی شده است که زمانی که بازار فارکس چیست به زیر سطح حمایت قبلی می‌رود، قیمت حرکتی را انجام دهد.

بار دیگر، بسیاری از معامله‌گران می‌توانند این را به‌عنوان تغییری در احساسات نسبت به بازار ببینند. ناگهان سطحی که در آن خریداران از خرید خوشحال بودند زیرا آن‌ها بازار را ارزان می‌دانستند و انتظار داشتند آن را افزایش دهد، شکسته می‌شود. این پیشرفت که به‌عنوان سطح حمایت شناخته می‌شود، می‌تواند به‌عنوان فرصتی برای فروش کوتاه‌مدت و تلاش برای سود‌بردن از ضعف بیش‌تر در قیمت تلقی شود.

5. خرید و فروش بیش از حد

استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس چیست که تاکنون ذکر شد بر اساس الگوهای نمودار و استفاده از سطوح حمایت و مقاومت بوده است. آخرین استراتژی ما رویکرد ریاضی‌تری دارد و از چیزی به نام شاخص قدرت نسبی (RSI) استفاده می‌کند. این ابزار متعلق به خانواده‌ای از ابزارهای معاملاتی در بازار فارکس چیست است که به‌عنوان نوسان‌گر شناخته می‌شوند.

زمانی که RSI بالای 70 درصد است، تصور می‌شود که بازار بیش از حد خرید دارد. این به این معنی است که ممکن است بیش از حد افزایش یابد و برخی از معامله‌گران بازار فارکس چیست از شاخص قدرت نسبی به‌عنوان سیگنالی برای انتظار عقب‌نشینی در بازار استفاده می‌کنند.

فروش بیش از حد زمانی است که RSI به زیر 30 درصد برسد. معامله‌گران به دقت زیر نظر خواهند داشت و انتظار دارند که هر نقطه ضعفی از بین برود و بازار به عقب برگردد و از این به‌عنوان سیگنال خرید استفاده کند.

نمودارهای مورد استفاده در معاملات فارکس

در معاملاتی که در بازار فارکس چیست انجام می‌شوند، از سه نوع نمودار استفاده می‌شود. نمودارهای معاملاتی در بازار فارکس به شرح زیر هستند:

ارز فارکس چیست

نمودارهای خطی

نمودارهای خطی برای شناسایی روندهای تصویر بزرگ برای یک ارز استفاده می‌شود. نمودارهای خطی ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین نوع نمودار مورد استفاده‌ی معامله‌گران فارکس هستند. آن‌ها قیمت معاملات بسته‌شدن ارز را برای دوره‌های زمانی مشخص‌شده توسط کاربر نمایش می‌دهند.

خطوط روند مشخص‌شده در نمودار خطی را می‌توان برای طراحی استراتژی‌های معاملاتی استفاده کرد. برای مثال، می‌توانید از اطلاعات موجود در یک خط روند برای شناسایی شکست‌ها یا تغییر روند برای افزایش یا کاهش قیمت‌ها استفاده کنید.

نمودار خطی به‌طور کلی به‌عنوان نقطه شروع برای تجزیه و تحلیل بیش‌تر معاملات استفاده می‌شود.

نمودار میله‌ای

نمودارهای میله‌ای برای نمایش دوره‌های زمانی خاص برای معامله استفاده می‌شود. آن‌ها اطلاعات قیمت بیش‌تری را نسبت به نمودارهای خطی ارائه می‌دهند. هر نمودار میله‌ای در بازار فارکس چیست نشان‌دهنده‌ی یک روز معامله است و شامل قیمت افتتاحیه، بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت و قیمت پایانی (OHLC) برای یک معامله است.

یک خط تیره در سمت چپ قیمت افتتاحیه روز است و یک خط تیره در سمت راست نشان‌دهنده‌ی قیمت پایانی است. رنگ‌ها گاهی اوقات برای نشان‌دادن حرکت قیمت استفاده می‌شوند. برای مثال، رنگ سبز یا سفید برای دوره‌های افزایش قیمت و قرمز یا سیاه برای دوره‌ای که قیمت‌ها کاهش یافته است استفاده می‌شود.

استفاده از نمودار میله‌ای برای معاملات بازار فارکس چیست به معامله‌گران کمک می‌کند تا تشخیص دهند که بازار خریدار است یا بازار فروشنده.

نمودار کندل استیک یا نمودار شعمی

نمودارهای شمعدانی اولین بار توسط تاجران برنج ژاپنی در قرن هجدهم مورد استفاده قرار گرفت. آن‌ها از نظر بصری جذاب‌تر هستند و خوانش این نوع نمودارها آسان‌تر از انواع نمودارهایی هستند که در بالا توضیح دادیم.

قسمت بالایی یک شمع برای قیمت افتتاحیه و بالاترین نقطه قیمت مورد استفاده توسط یک ارز استفاده می‌شود، و قسمت پایین یک شمع برای نشان‌دادن قیمت بسته‌شدن و پایین‌ترین نقطه قیمت استفاده می‌شود.

شمع پایین نشان‌دهنده‌ی دوره‌ای از کاهش قیمت است و به رنگ قرمز یا مشکی است، در حالی که شمع رو به بالا دوره افزایش قیمت است و به رنگ سبز یا سفید است. شکل‌ها و اشکال موجود در نمودارهای کندل استیک برای شناسایی جهت و حرکت بازار استفاده می‌شود. برخی از شکل‌گیری‌های رایج‌تر برای نمودارهای شمعدانی، مرد به‌دار آویخته (hanging man) و ستاره دنباله‌دار (Shooting Star) هستند.

 

مزایای بازار فارکس چیست؟

  • بازار فارکس چیست از نظر حجم معاملات روزانه بزرگ‌ترین بازارهای جهان هستند و بنابراین بیش‌ترین نقدینگی را ارائه می‌دهند.
  • این امر ورود و خروج از یک موقعیت در هر یک از ارزهای اصلی را در کسری از ثانیه برای یک اسپرد کوچک در اکثر شرایط بازار آسان می‌کند.
  • معاملات بازار فارکس چیست در طول 24 ساعت از شبانه‌روز، و به‌مدت پنج روز و نیم در هفته در جریان است. این معاملات هر روز در استرالیا شروع می‌شود و به نیویورک ختم می‌شود. افق زمانی گسترده و پوشش فرصت‌های متعددی را برای سودآوری یا پوشش زیان به معامله‌گران می‌دهد. مراکز عمده بازار ارز پایتخت‌های فرانکفورت، هنگ کنگ، لندن، نیویورک، پاریس، سنگاپور، سیدنی، توکیو و زوریخ را در برمی‌گیرد.
  • استفاده گسترده از اهرم در معاملات بازار فارکس چیست به این معنی است که می‌توانید با سرمایه کمی شروع کنید و سود خود را چند برابر کنید.
  • اتوماسیون بازارهای فارکس به‌خوبی به اجرای سریع استراتژی‌های معاملاتی کمک می‌کند.
  • معاملات بازار فارکس چیست عمولاً از قوانین مشابه معاملات معمولی پیروی می‌کند و به سرمایه اولیه بسیار کم‌تری نیاز دارد. بنابراین، شروع تجارت در بازار فارکس در مقایسه با خرید سهام در بورس آسان‌تر است.
  • بازار فارکس چیست نسبت به بازارهای سنتی سهام یا اوراق قرضه غیرمتمرکزتر است. هیچ صرافی متمرکزی وجود ندارد که بر عملیات تجارت ارز تسلط داشته باشد و پتانسیل دستکاری، از طریق اطلاعات داخلی در مورد یک شرکت یا سهام، کم‌تر است.

معایب بازار فارکس چیست؟

  • با وجود اینکه معاملات بازار فارکس چیست نقدشونده‌ترین معاملات در سرتاسر جهان هستند، معاملات فارکس بسیار بی‌ثبات‌تر از بازارهای عادی هستند.
  • مقادیر زیاد اهرم منجر به ورشکستگی غیرمنتظره بسیاری از فروشندگان در بازار فارکس چیست شده است.
  • بانک‌ها، دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار فارکس چیست مقدار بالایی از اهرم را می‌پذیرند، به این معنی که معامله‌گران می‌توانند موقعیت‌های بزرگ را با پول نسبتاً کمی از خودشان کنترل کنند. یک معامله‌گر باید استفاده از اهرم، و خطراتی را که اهرم در حساب ایجاد می‌کند، درک کند.
  • تجارت ارزها به‌طور مولد نیازمند درک اصول و شاخص‌های اقتصادی است. یک معامله‌گر ارز باید درک کاملی از اقتصاد کشورهای مختلف و به‌هم پیوستگی آن‌ها داشته باشد تا به اصولی که ارزش ارز را هدایت می‌کند، پی ببرد.
  • ماهیت غیرمتمرکز بازار فارکس چیست به این معنی است که نسبت به سایر بازارهای مالی کم‌تر پاسخگوی مقررات است. میزان و ماهیت مقررات در بازارهای فارکس به صلاحیت تجارت بستگی دارد.
  • بازارهای فارکس فاقد ابزارهایی هستند که درآمد منظمی را فراهم کنند، مانند پرداخت منظم سود سهام، که ممکن است آن‌ها را برای سرمایه‌گذارانی که علاقه‌ای به بازده نمایی ندارند جذاب کند.

خطرات بالقوه انجام معاملات در بازار فارکس چیست؟

  • در واقع، ریسک بخشی اجتناب‌ناپذیر از هر صنعت پرمخاطره است، اما بدون ریسک، چیز زیادی برای به دست آوردن وجود نخواهد داشت. بازار فارکس چیست یک صنعت پیچیده، پرخطر و به‌شدت غیرقابل پیش‌بینی است که درجات مختلفی از مقررات دارد. گفته می‌شود، این مقررات قبل از هر چیز از بانک‌های شرکت‌کننده در معاملات بازار فارکس چیست محافظت می‌کند.
  • از آنجایی که بانک‌هایی که در سرتاسر جهان در بازار فارکس چیست معامله می‌کنند، ریسک حاکمیتی و ریسک اعتباری را به عهده می‌گیرند، فرآیندهایی برای محافظت از آن‌ها تا حد امکان وجود دارد. ساختار قیمت‌گذاری در بازار فارکس چیست، همانطور که قبلا ذکر کردیم، بر اساس تئوری عرضه و تقاضا است. با چنین جریان‌های تجاری بزرگ در سیستم، معامله‌گران سرکش کار سختی برای تأثیرگذاری بر ارزش ارز خواهند داشت.
  • این ساختار کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بازار برای سرمایه‌گذاران با دسترسی به معاملات بین بانکی شفاف است. اگر فردی هستید که به دنبال معامله هستید، احتمالاً با یک کارگزار فارکس کوچک‌تر معامله خواهید کرد. این کارگزاران این توانایی را دارند که قیمت‌ها را مجدداً اعلام کنند و حتی با مشتریان خود معامله کنند. این چیزی است که باید از آن آگاه بود، و بسته به اینکه کارگزار در کجا واقع شده است، ممکن است مسئول پیاده‌سازی مقررات سختگیرانه‌تری باشد که توسط دولت کشور در آن منطقه تصویب شده است.
  • قبل از ورود به فارکس چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. کارگزاران تحت نظارت در ایالات متحده یا بریتانیا نسبت به سایر کشورها در معرض مقررات سختگیرانه‌تری قرار دارند.

 

بازار فارکس چیست

اهمیت احساسات و روانشناسی در بازار فارکس چیست؟

معامله‌گران بدون شک هنگام معامله با یک نبرد ذهنی روبرو می‌شوند. غلبه بر تعصبات قدیمی در مغز انسان، اگر غیرممکن نباشد، می‌تواند کاری دشوارباشد و بر عملکرد فرد تأثیر بگذارد. رهبران حوزه سوگیری و تصمیم‌گیری، دانیل کانمن (Daniel Kahneman) و آموس تورسکی (Amos Tversky) و بعدها ریچارد تیلر (Richard Thaler)، این نظریه را مطرح کردند که اکتشافات و سوگیری‌ها افراد را به اشتباه سوق می‌دهد و اساساً انسان‌ها از میانبرهای ذهنی استفاده می‌کنند.

این موضوع برخلاف نظریه عقلانی است و نشان می‌دهد که انسان‌ها رفتارهای غیرمنطقی از خود نشان می‌دهند.

در ادامه‌ی بحث «اهمیت روانشناسی در بازار فارکس چیست»، برخی از سوگیری‌هایی که ممکن است در بازار فارکس قربانی آن‌ها شویم در ادامه آورده شده اند

سوگیری لنگراندازی

در بسیاری از موارد، افراد تصمیماتی می‌گیرند که ناخواسته با اطلاعاتی که قبل از آن بوده است، تثبیت می‌شود. به این تعصب لنگر می‌گویند. به‌عنوان مثال، در معاملات بازار فارکس چیست ممکن است ارزی را با مجموع قیمت 90 دلار خریداری کنید و زمانی که به 80 دلار کاهش یافت، می‌توانید تصمیم خود را مجدداً ارزیابی کنید.

در حالی که ممکن است اصول اولیه به نفع شرکت انباشته شود، برخی ممکن است قربانی تثبیت قیمت خرید 90 دلاری شوند و در نهایت زمانی که هیچ تغییر مادی رخ نداده بفروشند. بنابراین، تصمیم برای نگهداری یا فروش به جای عوامل بنیادی، تحت تأثیر قیمت یا لنگر قرار می‌گیرد.

سوگیری در دسترس‌بودن

گاهی اوقات، احتمال وقوع چیزی را با این که چقدر راحت می‌توانیم به چنین موارد یا اتفاقاتی فکر کنیم، ارزیابی می‌کنیم. وقتی می‌خواهیم قضاوت کنیم که چقدر احتمال دارد یک فرد میانسال دچار حمله قلبی شود، معمولاً به این فکر می‌کنیم که چند نفر در آن سن را می‌شناسیم که دچار حمله قلبی شده‌اند.

در دنیای تجارت و به‌خصوص در بازار فارکس چیست، افراد ممکن است بر اساس اطلاعاتی که در اختیارشان است، برگزیدگان سهام را وزن کنند. به‌عنوان مثال، آن‌ها ممکن است بر اساس اخباری که اخیرا شنیده اند (شاید حتی ناآگاهانه) تصمیم خود را بگیرند. این به‌عنوان سوگیری در دسترس‌بودن شناخته می‌شود.

نوعی سوگیری در دسترس بودن را می‌توان در آخرین تحقیقات مشاهده کرد که نشان می‌دهد در میان چیزهای دیگر، توانایی ما برای تصمیم‌گیری و ارزیابی مجدد اطلاعات جدید به تعصب خانگی محدود می‌شود.

منظور از نزدیک‌بینی و بیزاری از دست دادن در بازار فارکس چیست؟

بیزاری از دست دادن یا نزدیک‌بینی گویای این ایده است که افراد بیش‌تر تحت تأثیر ضرر قرار می‌گیرند تا سود. به‌عنوان مثال، با از دست دادن 50 دلار بیش‌تر ناراحت می‌شویم.

در انجام معاملات در بازار فارکس چیست، این حالت می‌تواند ما را وادار کند که نتایج خود را به‌طور منظم ارزیابی کنیم که می‌تواند دو مفهوم داشته باشد. اول اینکه ما متوجه ضررهای خود می‌شویم. دوم این است که سرمایه‌گذارانی که بازخورد بیش‌تری دریافت می‌کنند، ریسک کم‌تری می‌کنند و در نتیجه پول کم‌تری به دست می‌آورند.

تعصب داشتن نسبت به وضعیت موجود

سوگیری وضعیت موجود یکی از نشانه‌های سوگیری گریز از دست دادن است. این یک مشاهده است که افراد احتمالاً از نتایج بدی که ناشی از اقدامات جدید انجام شده است، بیش‌تر افسوس می‌خورند تا از پیامدهای بدی که از هرگونه انفعال ناشی می‌شود.

آگاهی یافتن از تعصبات خودمان می‌تواند شانس بیش‌تری برای تصمیم‌گیری‌های تجاری سودآور به ما بدهد. داشتن توانایی تشخیص اینکه چه زمانی سوگیری‌های ما بر تصمیمات ما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به ما کمک کند عینی بمانیم و احتمال غلبه‌ی احساسات‌مان را کاهش دهیم.

پاسخ‌هایی کوتاه و جامع برای برخی از پرتکرارترین سوالات درباره‌ی تجارت فارکس

بازار فارکس چیست؟

فارکس، مخفف مبادله‌ی ارز خارجی، به معامله یک ارز با ارز دیگر اشاره دارد. همچنین به عنوان FX شناخته می‌شود.

معاملات بازار فارکس در کجا انجام می‌شود؟

معاملات بازار فارکس چیست عمدتاً از طریق سه مکان معامله می‌شود: بازارهای نقدی، بازارهای پیش‌فروش (Forward) و بازارهای آتی (Future). بازار نقدی بزرگ‌ترین بازار در میان هر سه بازار است، زیرا دارایی «بنیادی» است که بازارهای آتی و فوروارد بر آن مبتنی است.

دلیل استفاده از بازار فارکس چیست؟

شرکت‌ها و معامله‌گران از بازار فارکس چیست به دو دلیل عمده استفاده می‌کنند: سفته‌بازی و پوشش ریسک. مورد اول توسط معامله‌گران برای کسب درآمد از افزایش و کاهش قیمت ارز استفاده می‌شود، در حالی که دومی برای قفل‌کردن قیمت‌ها برای تولید و فروش در بازارهای خارج از کشور استفاده می‌شود.

آیا بازار فارکس بی‌ثبات است؟

معاملات بازار فارکس چیست از نقدشونده‌ترین بازارهای جهان هستند. از این رو، نسبت به سایر بازارها، مانند املاک و مستغلات، نوسانات کم‌تری دارند. نوسانات یک ارز خاص تابع عوامل متعددی مانند سیاست و اقتصاد کشور آن است. بنابراین، رویدادهایی مانند بی‌ثباتی اقتصادی به شکل پیش‌فرض پرداخت یا عدم تعادل در روابط تجاری با ارز دیگر می‌تواند منجر به نوسانات قابل توجهی شود.

آیا تجارت در بازار فارکس قانونی است؟

مقررات تجارت در بازار فارکس چیست به حوزه قضایی بستگی دارد. کشورهایی مانند ایالات متحده زیرساخت‌ها و بازارهای پیچیده‌ای برای انجام معاملات فارکس دارند. از این رو، معاملات بازار فارکس چیست در آنجا به‌شدت توسط انجمن ملی آتی (NFA) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) تنظیم می‌شود. با این حال، به دلیل استفاده زیاد از اهرم در معاملات فارکس، کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین محدودیت‌هایی برای شرکت‌ها و سرمایه مورد استفاده در معاملات فارکس دارند. اروپا بزرگ‌ترین بازار معاملات فارکس است. اداره رفتار مالی (FCA) مسئول نظارت و تنظیم معاملات فارکس در بریتانیا است.

کدام ارزها در بازار فارکس قابل معامله هستند؟

ارزهایی با نقدینگی بالا بازار آماده‌ای دارند و بنابراین در واکنش به رویدادهای خارجی، عملکرد قیمتی نرم و قابل پیش‌بینی را از خود نشان می‌دهند. دلار آمریکا پرمعامله‌ترین ارز در جهان در بازار فارکس چیست است و در شش جفت ارز از تعداد ۷ جفت ارز با بیش‌ترین نقدینگی در بازار حضور دارد.

با این حال، ارزهای با نقدینگی پایین را، بدون اینکه حرکت بازار قابل توجهی با قیمت مرتبط باشد، نمی‌توان در اندازه‌های لات بزرگ معامله کرد. چنین ارزهایی عموماً متعلق به کشورهای در حال توسعه هستند.

وقتی ارز پول یک کشور در حال توسعه با واحد پول یک کشور توسعه‌یافته جفت می‌شوند، یک جفت عجیب و غریب تشکیل می‌شود. به‌عنوان مثال، جفت‌شدن دلار آمریکا با روپیه هند (USD/INR) یک جفت عجیب و غریب (اگزوتیک) در نظر گرفته می‌شود.

اولین اقدام برای انجام معامله در بازار فارکس چیست؟

اولین قدم برای تجارت در بازار فارکس چیست این است که خود را در مورد عملیات و اصطلاحات بازار آموزش دهید. در مرحله بعد، باید یک استراتژی معاملاتی بر اساس میزان تحمل مالی و ریسک خود انتخاب کنید. در نهایت، باید یک حساب کارگزاری باز کنید.

امروزه، بازکردن و تامین مالی یک حساب بازار فارکس چیست به‌صورت آنلاین و شروع معامله با ارزها آسان‌تر از همیشه است.

سخن آخر

بازار فارکس چیست فعال‌ترین و در دسترس‌ترین بازار امروز است. به همین دلیل، معاملات روز فارکس در بین معامله‌گران فعال بسیار محبوب شده است. مزایای آن بیش‌تر از ریسک‌ها و معایب آن است که باید از آن‌ها آگاه باشید و در تصمیم‌گیری‌های خود به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

بازار فارکس چیست به‌ویژه برای مبتدیان در عرصه‌ی تجارت و سرمایه‌گذاری یک بازار مطلوب است، زیرا به شما امکان داد و ستد با مقادیر کم را می‌دهد که در سایر بازارها می‌تواند دشوارتر باشد. ماندن در راس امور جاری، مانند COVID-19 و تأثیر آن بر ارزهای پیشرو، یک عامل بسیار مهم است.

قبل از هر چیز از مقررات کشورهای مختلف آگاه باشید و مطمئن شوید که همیشه قبل از هر تصمیمی در مورد کارگزاران خود تحقیق کنید. به‌طور کلی، برای معامله‌گران، به‌ویژه آن‌هایی که دارای سرمایه محدود هستند، انجام معاملات روزانه یا معاملات نوسانی در مقادیر کم در بازار فارکس چیست آسان‌تر از سایر بازارها است.

همچنین، برای کسانی که افق‌های بلندمدت و سرمایه‌های بزرگ‌تری دارند، معاملات بلندمدت مبتنی بر مبانی بنیادی یا تجارت حمل و نقل می‌تواند سودآور باشد. تمرکز بر درک اصول اقتصاد کلان که ارزش ارز را هدایت می‌کند، و همچنین کسب تجربه با تحلیل تکنیکال، ممکن است به سودآوری معامله‌گران جدید بازار فارکس چیست کمک کند.

 

{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}